Vegetarisch eten | het nieuwe normaal?

vegan food

Misschien heb je er wel eens van gehoord: vegetarisch eten. Steeds meer mensen beginnen met vegetarisch eten. Ook steeds meer restaurants breiden hun menukaart uit met vegetarische gerechten. Maar wanneer ben je nu precies een vegetariër?

Wanneer ben je een vegetariër, flexitariër of een veganist?

Er is tegenwoordig nog wel eens wat verwarring wat betreft vegetarisch eten. Wanneer ben je precies een vegetariër? Vegetarisch ofwel vegetarisme is een dieet waarin mensen geen vlees eten en daarmee ook geen vis, schaaldieren en insecten. Dus je bent een vegetariër als je deze producten niet eet. Maar waarin verschilt een vegetariër van veganist of een flexitariër. Een veganist eet net als een vegetariër geen vlees, maar het verschil is dat een veganist dit nog een stapje verder doet. Een veganist eet namelijk helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen zuivel, eieren of honing. Je bent een flexitariër als je minstens 1 dag per week geen vlees, vis, schaaldieren en insecten eet.

Voordelen vegetarisch eten

De meeste mensen beginnen met vegetarisch eten, omdat het beter voor het milieu is. De productie van vlees kost namelijk veel water en stoot ook veel CO2 uit. Vegetarisch eten is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor jouw lichaam. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat vegetariërs minder risico lopen op hart- en vaatziekten. Daarnaast loop je ook minder risico op diabetes type 2. Ook zit je sneller vol als je vegetarisch eet. Plantaardige producten bevatten namelijk aanzienlijk meer vezels dan dierlijke producten. Dit kan helpen tegen overgewicht.

Nadelen vegetarisch eten

Het nadeel aan vegetarisch eten is dat je te weinig voedingsstoffen binnen kan krijgen. Het gaat dan om voedingsstoffen die voornamelijk in dierlijke producten zitten, zoals: eiwitten, ijzer, vitamine B12 en bepaalde aminozuren. Het gevolg hiervan is dat je een groter risico loopt op bloedarmoede. Bloedarmoede is een aandoening waarbij je te weinig rode bloedcellen in je lichaam hebt. Gevolgen hiervan kunnen zijn: vermoeidheid, duizeligheid en kortademigheid. Het is dus lastiger om voldoende van deze voedingsstoffen binnen te krijgen als je vegetarisch eet, maar het is niet onmogelijk!

Vegetarische recepten

Maar wat moet ik dan wel eten? Op internet staan talloze vegetarische recepten online. Denk bijvoorbeeld aan vegetarische lasagne, vegetarische hotdogs, vegetarische kapsalon, vegetarische nasi en zo zijn er nog veel meer recepten. Doordat er steeds meer mensen vegetarisch gaan eten, komen er ook steeds meer vegetarische gerechten bij. Zo wil Unox dat hun aanbod vleesvervangers in 2025 verdubbeld is. Ook steeds meer restaurants breiden hun menukaart uit met vegetarische gerechten. Veel van deze gerechten zijn te herkennen, doordat er veggie, vega of een symbool voor staat. Sommige restaurants hebben een aparte categorie met vegetarische gerechten.

Aanbevolen artikelen