nieuws

‘Zoutgehalte in huismerken supers te hoog’

Onderzoek

DEN HAAG – Het zoutgehalte in huismerken van supermarkten en in A-merken is vaak te hoog. De Consumentenbond pleit daarom voor wettelijke maatregelen om het zoutgehalte omlaag te brengen.

‘Zoutgehalte in huismerken supers te hoog’

Onderzoek van de Consumentenbond naar het zoutgehalte in 181 A-merk- en huismerkproducten van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus laat zien dat er grote verschillen zijn tussen gelijksoortige producten. De stamppot boerenkool met worst van Aldi bevat ruim twee keer zo veel zout (4,2g) als die van Jumbo (1,9g), het vegetarische gehakt van Lidl is per portie (1,7g) bijna dubbel zo zout als dat van AH (0,9g) en de maaltijdsaus zoetzuur van Knorr is per portie ruim vier keer zo zout (1,9g) als de zoetzure saus van Uncle Ben’s (0,4g), signaleert de bond in het rapport.

Jumbo laagste zoutgehalte

Jumbo valt, in de ogen van de Bond, als enige supermarktketen in positieve zin op.  Hoewel de verschillen klein zijn, is het zoutgehalte van de huismerkproducten van deze keten iets lager dan gemiddeld. Overigens is dit verschil volgens de Bond niet zo overtuigend dat het wisselen van supermarktketen een oplossing biedt om minder zout te eten. Een winkelkarretje met de minst zoute producten van alle ketens zou wel flink verschil maken. ‘Dan zou je 20 procent minder zout binnenkrijgen.’

Sommige producten zouter geworden

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat zoute levensmiddelen de afgelopen jaren even zout zijn gebleven of zelfs zouter zijn geworden. ‘Van 90 producten die in eerdere onderzoeken toch al als zoutste uit de test kwamen, blijkt er bij 40 nog niets verbeterd’, aldus de Bond, die een Wall of Shame van deze producten met een hoog zoutgehalte op zijn website heeft staan.

Zelfregulering werkt niet

‘De huidige zelfregulering voor zoutreductie zet geen zoden aan de dijk’, concludeert de Consumentenbond op basis van het onderzoek.  De Bond roept de Tweede Kamer op adviezen over zoutverlaging bindend te maken omdat fabrikanten er te weinig werk van maken. ‘Fabrikanten komen altijd met smoezen als ’langlopend proces’, ‘smaakgewenning’ en ‘houdbaarheidsproblematiek’. Maar ons onderzoek laat zien dat een forse zoutreductie helemaal niet zo moeilijk is als fabrikanten ons willen laten geloven. Als de ene fabrikant het kan, waarom de andere dan niet?’, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels