nieuws

Online food door omzetgrens 700 miljoen

Onderzoek

AMSTERDAM – De online verkopen van levensmiddelen en andere producten uit het supermarktassortiment zijn vorig jaar explosief gestegen.

Online food door omzetgrens 700 miljoen

Uit cijfers van Thuiswinkel.org blijkt dat de verkopen van food/near food via het web afgelopen jaar met 40 procent zijn toegenomen tot €700,46 miljoen. Deze groei nam in de loop van het jaar steeds verder toe. In het laatste kwartaal van 2015 bedroeg de toename ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder zelfs 54 procent.

Totale online omzet stijgt 16,1 procent
Het gaat in de cijfers van Thuiswinkel.org om een combinatie van de online omzet van supermarkten en de omzet van pizza-, sushi- en andere maaltijdbezorgers. Online food groeit daarmee aanzienlijk sneller dan de totale markt, maar is nog wel een relatief klein deel van de online markt. Nederlanders hebben vorig jaar in totaal voor €16,07 miljard online gekocht, een toename van 16,1 procent.

thuiswinkelmonitor-212x300Producten groeien sneller dan diensten
Als alleen gekeken wordt naar de online aankoop van producten dat was er sprake van een toename met 21,9 procent naar €8,41 miljard. Het resterende deel van de online omzet wordt geboekt door diensten zoals de verkoop van reizen en toegangskaartjes. Dat deel van de markt nam met iets meer dan 10 procent toe, zo blijkt uit de Thuiswinkelmonitor. De cijfers zijn gebaseerd op onderzoek van GfK.

Verdere groei verwacht
Voor de komende jaren wordt verwacht dat de online verkoop van levensmiddelen flink blijft groeien. Recent bracht ABN Amro een rapport naar buiten waarin wordt voorspeld dat het online aandeel binnen supermarkten in 2025 op 9 procent zit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels