nieuws

Foodtruck: gouden business of financiële nachtmerrie?

Onderzoek

Een van de uitingen van blurring is het rijdende restaurant. maar hoe rendabel is de foodtruck? Is het een gouden business of een financiële nachtmerrie?

Foodtruck: gouden business of financiële nachtmerrie?

‘Het is een miljoenenbusiness’, reageert Igor Sorko, medeoprichter van het foodtruckevenement Rollende Keukens tegenover het Financieel Dagblad. Sorko schat dat er in Nederland 500 ondernemers met een rollende keuken zijn. ‘Een gemiddelde foodtruck maakt bij ons €15.000 omzet in vijf dagen. We hebben er 130 staan dus dat is al een omzet van € 2 miljoen. En dan heb je nog veel meer andere festivals. Het gaat echt om vele tientallen miljoenen’. Volgens een collega foodtrucker zijn er dagen dat je bijna niets verdiend. ‘Sommige beurzen zijn niet meteen goed voor de inkomsten omdat je daar een stevig deel van de omzet moet afstaan, maar zijn dan wel weer goed voor de naamsbekendheid.’

Investering
Patrick Hofland, die een oldtimer ombouwde tot koffietent, zegt tegen de krant anderhalf jaar bezig te zijn geweest met het ombouwen van zijn truck. Daarnaast investeerde hij flink in de koffiemachine en keuken. Een eenvoudige, omgebouwde caravan kost rond de € 40.000, maar een serieuze foodtruck € 130.000, vooral vanwege de dure keuken die er vaak in zit, zo meldt Marcel de Reus, oprichter van Foodtruckcompany. Volgens De Reus kiezen ondernemers vaak voor een duurdere inrichting, omdat er juist winst valt te behalen voor wie veel hamburgers in een uur kan bakken. In veel gevallen moet de organisatie van een evenement namelijk een kwart van de omzet worden betaald. Van de overige 75 procent moet de ondernemer alles betalen; de inkoop, personeel en de bus zelf.

Speciaal
Arjan de Hoon, eigenaar van toettoetfood.nl, denkt wel dat er nog plek is meer foodtrucks. ‘Als je een hamburgertruck, pizzawagen of koffietent begint dan zou ik niet meer in je investeren, daar zijn er al te veel van’, zegt hij. ‘Maar het is zoals altijd bij ondernemen. Je moet óf heel goed zijn, óf iets nieuws doen. Zorg dat je een early adopter bent; verzin iets speciaals, dan is er altijd plek.’

Het Financieel Dagblad rekende uit wat een foodtruck met pannenkoeken op de kaart op een dag verdiende. Daar kwam de volgende berekening uit:

Verkoopprijs hartige pannenkoek: € 5
Aantal op een dag: 500
dagomzet: € 2500
25% afdracht aan organisatie: €750
Inkoopsprijs: € 400
Personeelkosten 1 pers 8 uur: € 300
Post onderhoud: €100
Totale kosten: € 1550
Inkomsten op een dag: € 950
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels