nieuws

Rabo waarschuwt foodservice ondernemers

Onderzoek

UTRECHT – ‘Over tien tot vijftien jaar zullen branchevreemde spelers, supermarkten en reserveringssites voorop, veel vaker gaan bepalen waar de consument een hapje gaat eten. En dat doen ze niet voor niets! Foodservice-ondernemers moeten aan de slag om een onderscheidende propositie neer te zetten zodat zij straks niet de rekening gepresenteerd krijgen.’

Rabo waarschuwt foodservice ondernemers

Dat stelt de Rabobank in een recente update over de Foodmarkt. Volgens de bank zullen over tien tot vijftien jaar portals, bezorgers, supermarkten of misschien zelfs zorgverzekeraars de foodservice klant naar zich toe trekken.

Gamechanger
De gamechanger die de foodservice markt daarbij op zijn kop gaat zetten is volgens de Rabobank big data. ‘Door digitalisering heeft de individuele restauranthouder of horeca-exploitant steeds minder grip op de keuze van de klant. De aantrekkingskracht van een etablissement wordt straks op andere momenten, via andere kanalen en steeds vaker dóór anderen bepaald.’

Restaurantactie
‘Meer nog dan de overname van La Place door Jumbo is het succes van de Albert Heijn restaurantactie afgelopen najaar een voorbode van de veranderingen die de foodservice-sector te wachten staan’, aldus de experts van de bank. ‘Het merk La Place zal naar verwachting de supermarkten van Jumbo naar een hoger, meer premium niveau tillen, met bijvoorbeeld een La Place huismerk, maaltijdboxen en een breder on-the-go aanbod.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels