nieuws

Optimisme bij ABN over foodsector

Onderzoek

AMSTERDAM – De consumptieve bestedingen aan voedingsmiddelen in Nederland stijgen de komende twee jaar met gemiddeld twee procent.

Optimisme bij ABN over foodsector

Dat verwacht ABN AMRO in een vandaag verschenen rapport. Volgens de bank heeft de foodsector na de krimp in 2014 weer de weg omhoog ingeslagen en zullen door het toegenomen consumentenvertrouwen de particuliere bestedingen aan food (€57 miljard in 2015)  stijgen.

Buitenshuis
ABN voorspelt dat de groei van de foodbestedingen vooral op het conto van de consumptie buitenshuis komt. De bestedingen aan foodproducten voor thuisconsumptie blijven licht achter. Toch zullen ook supermarkten profiteren van het positieve sentiment en blijven ook de uitgaven via het online verkoopkanaal stijgen. Speciaalzaken hebben het moeilijker; hier zal waarschijnlijk sprake zijn van een krimp.

Faillissementen
Het economische herstel pakt positief uit voor het aantal faillissementen in de foodsector. Voor het tweede achtereenvolgende jaar daalde het aantal bedrijven dat de deuren moest sluiten. Na een daling van 16,9 procent in 2014 was vorig jaar zelfs sprake van een daling van 25,4 procent van het aantal faillissementen in de sector food. Hiermee zit het aantal faillissementen in de foodsector op het niveau van voor de crisis.

Uitdagingen
Ondanks het herstel zijn er nog veel uitdagingen voor de foodsector. ABN wijst daarbij onder meer op de groei van het aantal  eenpersoonshuishoudens, de vergrijzing en de behoefte aan een verantwoord voedingspatroon. Ook blijft de consument gevoelig voor gemak, gezondheid en kwaliteit.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels