nieuws

Jongeren kopen vaker lunch in supermarkt

Onderzoek

AMSTERDAM – Jonge werknemers kopen vaker hun lunch in de supermarkt dan oudere werknemers. 11 procent van de twintigers schaft de bedrijfslunch aan in de supermarkt.

Jongeren kopen vaker lunch in supermarkt

Dat blijkt uit antwoorden op de zogenoemde Vraag van de Dag van ING, waar gemiddeld ruim 56.000 mensen aan meedoen. Onder vijftigers koopt maar 4 procent van de werknemers de lunch in de supermarkt. De meeste Nederlandse werknemers, bijna 80 procent, neemt de lunch mee van thuis, terwijl 10 procent de lunch koopt in een bedrijfsrestaurant. Wel eet een kwart van de werknemers de lunch in een bedrijfsrestaurant of aan een gezamenlijke lunchtafel.

Mannen geven meer uit aan lunch dan vrouwen
ING: ‘De lunchuitgaven lopen wel sterk uiteen. Bijna de helft is minder dan €2 kwijt. Dit zullen veelal mensen zijn die hun lunch van huis hebben meegenomen. Voor een kleine groep kost de dagelijkse lunch echter meer dan €6. Onder mannen is de groep die dieper in de buidel tast voor de lunch groter dan onder vrouwen.’

Flexibilisering raakt populariteit bedrijfsrestaurants
Het lijkt erop dat de populariteit van bedrijfsrestaurants terug aan het lopen is. ‘Mede door de flexibilisering van de arbeidsmarkt, de toename van thuiswerken en bezuinigingen bij grote organisaties (waar relatief vaak een bedrijfsrestaurant is) neemt de aanloop af. Zo bezoekt de groeiende groep van vaak thuiswerkende zzp’ers natuurlijk minder vaak een bedrijfsrestaurant dan traditionele werknemers’, zo schrijft ING.

Veel werkenden vinden bedrijfsrestaurant te duur
Voor mogelijke klanten van het bedrijfsrestaurant speelt de prijs een cruciale rol, zo schrijft ING. ‘Bijna de helft van de werkenden (46%) geeft aan hun bedrijfsrestaurant vaker te zullen gebruiken wanneer het goedkoper zou zijn. Met name voor veel twintigers is de prijs van groot belang. Een gezonder assortiment zou slechts voor 15 procent van de respondenten de reden zijn om vaker in de kantine te lunchen. Met name onder dertigers is deze groep relatief hoog.’ De prijzen in bedrijfsrestaurants zijn gemiddeld de afgelopen tien jaar zo’n 53 procent hoger geworden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels