nieuws

Online aankopen bij supermarkten verdubbeld

Onderzoek

DONGEN – Het aantal online aankopen van consumenten bij supermarkten is verdubbeld in vergelijking met vorig jaar.

Online aankopen bij supermarkten verdubbeld

In de periode week 41-44 werd 1,6 procent van de boodschappen in de supermarkt online gekocht. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog maar 0,7 procent. Daarmee stijgt het online aandeel van de supermarkten gestaag, zo blijkt uit cijfers van het GfK. Buiten de supermarkten wordt al ruim 6 procent van de boodschappen online gekocht.

Huishoudens
Steeds meer huishoudens kopen de dagelijkse boodschappen online (bij supermarkten of bij andere winkels). Bijna 9 procent heeft in de periode week 41-44 online dagelijkse boodschappen gedaan en 2,7 procent van de bestedingen aan dagelijkse boodschappen (met name bezorgen) is nu online.

Omzet 2015
De supermarktomzet is volgens het GfK in de eerste elf maanden van dit jaar met 1 procent gestegen van €31,20 miljard (2014) naar € 31,52 miljard (2015). Deze stijging komt bijna geheel op conto van het toegenomen aantal bezoeken.

November
De supermarktomzet is in november 2015 met 0,8 procent gestegen, van €2,56 miljard (november 2014) naar € 2,58 miljard (november 2015). De omzet per kassabon steeg met 1 procent, van € 21,83 (november 2014) naar € 22,04 (november 2015). Het aantal uitgegeven kassabonnen daalde in november 2015 licht met 0,2 procent. Met uitzondering van juni, mede ingegeven door het ontbreken van een voetbaltoernooi, was er in elke maand van 2015 sprake van omzetgroei.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels