nieuws

Klant klaar voor enorme groei online

Onderzoek

DONGEN – Consumenten zijn klaar voor een enorme groei van de online-aankopen. Over 3 jaar verwachten ze van iedere €100 aan boodschappen €13 online te doen.

Klant klaar voor enorme groei online

Dat blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van GfK. Klanten zeggen op dit moment nog maar €1,90 uit te geven aan het laten bezorgen of afhalen van boodschappen.

Zelfscanning
Ook verwachten klanten veel meer boodschappen te gaan doen via zelfscanning, waardoor in 2018 van iedere €100 aan omzet nog maar €54,50 langs de traditionele kassa gaat. Nu is dat nog €78,60. Klanten verwachten vooral een explosieve stijging van het thuisbezorgen van boodschappen, van €1,20 nu naar €9 in oktober 2018. Het afhalen van boodschappen groeit van de huidige €0,70 per €100 aan boodschappen naar €4.

Groeitempo
‘Consumenten willen wel, zo blijkt uit het onderzoek. De vraag is of supermarkten dit groeitempo logistiek kunnen bijbenen’, stelt onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK in een toelichting. Op dit moment zijn huishoudens met kinderen de grootste kopers van food via internet. Zij zijn goed voor 58 procent van de onlinebestedingen bij supermarkten, terwijl deze groep in de fysieke supermarkt maar 41,3 procent van de bestedingen voor zijn rekening neemt. Opvallend is verder dat meer klanten overwegen de Allerhande Box van AH te kopen dan de box van Hello Fresh.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels