nieuws

Food online: klant kiest voor AH

Onderzoek

AMSTERDAM – Van de Nederlandse consumenten die online supermarktartikelen kopen, zegt 47 procent dat te doen bij Albert Heijn.

Food online: klant kiest voor AH

Albert Heijn is veruit favoriet bij de online supermarktklanten. Slechts 8 procent zegt voor Jumbo te kiezen, fysiek gezien de tweede supermarktformule van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Strabo in opdracht van kennisplatform Supermarkt en Ruimte en vastgoedadviseur SuperVastgoed.

Online frequentie nog laag
Van de ondervraagde consumenten geeft 12 procent aan wel eens online producten te kopen die in de supermarkt verkrijgbaar zijn. De frequentie waarop consumenten bij online supermarkten bestellen, ligt volgens de onderzoekers nog laag. 53 procent van de consumenten die zeggen online te kopen, had langer dan twee weken daarvoor online gekocht.

Invloed op fysieke winkels klein
Strabo berekende op basis van de verzamelde gegevens dat huishoudens 0,8 procent van de totale supermarktbestedingen online doen. Goed voor een online jaaromzet van €280 miljoen op een totale supermarktomzet van circa €35 miljard. Daarmee is de concurrentie van internet voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten volgens Strabo nu nog klein.

1500 consumenten
Consumenten zijn voor de monitor ondervraagd over hun feitelijke koopgedrag waar het gaat om supermarktbestedingen. De monitor, die een halfjaarlijks karakter krijgt, wordt gehouden onder 1500 consumenten en geeft volgens Strabo een landelijk representatief beeld. De monitor is bedoeld om de invloed van online ontwikkelingen op supermarktvastgoed in kaart te brengen.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels