nieuws

World Food Center onthult plan voor publiekstrekker WFC Experience

Innovatie

De realisatie van het World Food Center (WFC) in Ede is opnieuw een paar stappen dichterbij gekomen. Het Amerikaanse BRC Imagination Arts, gespecialiseerd in het ontwerpen van bijzondere attracties en experiences (waaronder de Heineken Experience), heeft een eerste plan gepresenteerd voor de WFC Experience. Financieel specialist Leisure Development Partners heeft het plan doorgerekend en komt uit op jaarlijks 350.000 bezoekers.

World Food Center onthult plan voor publiekstrekker WFC Experience
1. Wethouder Johan Weijland (linksvoor) en Gedeputeerde Bea Schouten (rechtsvoor) tekenen met bedrijfsleven en initiatiefnemers voor aanpak Masterplan.

Op de voorgestelde invulling van de WFC Experience is enthousiast gereageerd door alle betrokkenen en op basis van het BRC-plan hebben opnieuw een aantal grote (inter)nationale agrofoodbedrijven toegezegd mee te werken aan de ontwikkeling van het WFC. Naast de al bekende partners als Albert Heijn, Scelta Mushrooms, DSM, Wageningen University & Research, Albron, gemeente Ede, provincie Gelderland en WFC Development, hebben nu ook FrieslandCampina, Nestlé, KeyGene en de Rabobank hun medewerking toegezegd. Parallel hieraan besloot Provincie Gelderland deze week 15 miljoen euro te reserveren voor de realisatie van het WFC.

World Food Center: Feed each other

Het World Food Center wordt een omgeving waar bedrijfsleven, consumenten, overheden en kennisinstellingen met elkaar werken om een snelgroeiende wereldbevolking te blijven voorzien van kwalitatief hoogwaardig voedsel. De WFC Experience, zoals nu ontworpen door BRC, is een publieksattractie die bezoekers uit binnen- en buitenland laat zien wat de Nederlandse landbouw, wetenschap en voedingsmiddelenindustrie te bieden hebben. In WFC Experience zullen bezoekers (jong en oud) zelf ervaren hoe hun voedsel wordt geproduceerd, bewerkt, getransporteerd en gegeten. Bezoekers worden op een prikkelende manier ‘meegezogen’ in de verhalen van ons voedsel. Technieken als virtual reality, hologrammen en 3D worden gemengd met storytelling en het zelf actief meedoen door de bezoekers. De experience biedt zo een fascinerende beleving die bezoekers echt emotioneel raakt.

Het WFC biedt bezoekers ook een kans om samen met wetenschappers te werken aan gezond en duurzaam voedsel. Zes universiteiten (Amsterdam, Groningen, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Wageningen) werken aan een gezamenlijk onderzoeksprogramma, inspelend op de grote aantallen geïnteresseerde consumenten die het WFC jaarlijks zullen bezoeken.

World Food Center Experience combineert alle mogelijke manieren van storytelling (Virtual reality, 3D, Hologrammen) om bezoekers een onvergetelijke ervaring te bieden.

Groeiende participatie bedrijfsleven

Anita Scholte op Reimer, bij Albert Heijn verantwoordelijk voor Quality Assurance & Product Sustainability: ‘Met ruim 900 winkels en 100.000 medewerkers staat Albert Heijn midden in de maatschappij. We vullen maar liefst zo’n vijf miljoen bordjes per dag. Het is een grote verantwoordelijkheid om onze klanten dag in dag uit gezonde, lekkere en duurzame voeding te kunnen bieden. Daar staan we gelukkig niet alleen voor, dat doen we met de hele sector. Die keten komt straks hier in het World Food Center samen. Een prachtige plek om aan het grote publiek te laten zien waar ons eten vandaan komt, hoe er volop wordt geïnnoveerd en om met elkaar in gesprek te gaan. Samen met alle partners gaan we dit tot een succes maken.’

Kennisuitwisseling

Berndt Kodden, managing director FrieslandCampina Branded NL: ‘FrieslandCampina wil betere voeding voor een groeiende wereldbevolking, beter inkomen voor onze leden-melkveehouders voor nu en komende generaties. Daar werken we hard aan. Onze 19.000 melkveehouders zijn al generaties lang trots eigenaar van FrieslandCampina, die hun hoogwaardige melk verwerkt in zuivelproducten die worden geëxporteerd naar meer dan honderd landen over de hele wereld. Naar landen waar onze zuivel bekend staat om de hoge kwaliteit. Het World Food Center biedt bezoekers uit binnen- en buitenland de kans om kennis te maken met de Nederlandse zuivelketen, van gras tot glas. Een geweldige ervaring die laat zien waar we als klein land groot in zijn. Dit is een initiatief dat omarmd moet worden door overheid, wetenschap en bedrijfsleven samen.’

Marc-Aurel Boersch, Markethead Nestlé Nederland: ‘Om de groeiende wereldbevolking te kunnen blijven voorzien van duurzaam en gezond voedsel voor iedereen, zijn samenwerking en kennisuitwisseling cruciaal. Tegelijkertijd denken wij dat ook bewustwording van gezonde voeding bij de consument een belangrijke rol speelt. Daarom brengen we onze opgebouwde kennis en expertise in en ondersteunen we hiermee graag het World Food Center.’

Artist Impression van het WFC-gebied, een prima ruimte voor wonen, werk en recreatie.

Gelderland en Ede enthousiast

Ook Ede en Gelderland zijn enthousiast over het BRC-plan. Deze week heeft de Provincie Gelderland besloten € 15 miljoen te reserveren voor de realisering van het WFC. De gemeente Ede reserveerde al eerder € 5 miljoen voor de Experience.

Gedeputeerde Bea Schouten van de Provincie Gelderland: ‘Het WFC moet dé internationale ontmoetingsplaats worden voor agrofood. Samen met de publieks-Experience zet het WFC de Gelderse agrofoodsector daardoor nationaal en internationaal sterk op de kaart. Maar niet alleen voor bedrijven uit die sector, ook voor consumenten is gezond en veilig voedsel een belangrijk thema. Dit is voor ons als Provincie Gelderland meer dan genoeg reden om 15 miljoen euro vrij te maken voor dit kenniscentrum.’

Wethouder Johan Weijland van de gemeente Ede: ‘Als gemeente zijn wij heel enthousiast over de uitgewerkte conceptplannen voor de WFC Experience. De doorrekening door LDP laat zien dat een dergelijke internationale attractie prima op zijn plaats is in Ede en ook financieel heel gezond kan draaien.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels