nieuws

Ministerie benadert Van Maanen voor campagne

Innovatie

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Bakker Van Maanen betrokken in haar campagne ‘Hoe werkt Nederland?’ Van Maanen is een voorbeeld van een werkgever die kiest voor zelfsturing, met meer vrijheid én verantwoordelijkheid voor alle werknemers.

Ministerie benadert Van Maanen voor campagne
Hoe werkt Bakker Van Maanen? Foto: screenshot

Van Maanen is de grootste ambachtelijke bakker van Nederland – met 700 werknemers en 52 filialen in de regio tussen Amsterdam en Rotterdam. Het bedrijf werkt sinds anderhalf jaar met zelfsturende teams. Dat is voor het ministerie aanleiding geweest om te kijken hoe dat bij de bakker uitpakt, in het kader van de campagne Hoe Werkt Nederland?

De campagnemakers stelden een filmpje samen van de gevolgen van de grote verandering binnen het bedrijf, voor zowel werkgevers als werknemers. De campagne verzamelt verhalen en oplossingen van werknemers en werkgevers met het doel elkaar te inspireren. Op de Facebook-pagina van de campagne denken meer dan 17.000 fans mee over uitdagingen en kansen van werkgevers en werknemers.

Veranderende arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt verandert, aldus het ministerie. Veel bedrijven krijgen met grote veranderingen in de organisatie en op de werkvloer te maken. Uit onderzoek van TNO blijkt dat bijna 4 van de 10 bedrijven een nieuwe of belangrijke organisatorische verandering heeft doorgevoerd. Bij bedrijven met meer dan 100 werknemers is dat zelfs 74 procent.

Veranderingen vragen om aanpassingsvermogen van werkgevers en werknemers. Een cursus of opleiding is daar een belangrijk instrument voor. Werknemers delen die opvatting. Van de 52 procent van de werknemers die zegt een opleiding te hebben gevolgd, geeft bijna een kwart aan dat het belangrijkste doel van die opleiding is om om te kunnen gaan met toekomstige veranderingen in de huidige baan.

Cijfers tonen aan dat slechts 2 op 10 reorganisaties en verandertrajecten volledig slaagt. Dat wil niet zeggen dat het in 80 procent van de gevallen helemaal mis gaat, maar het onderstreept hoe belangrijk het is dat werknemers mede door scholing en cursussen, in de gelegenheid worden gesteld om er een succes van te maken.

Grote verandering Van Maanen

Sinds anderhalf jaar vindt er bij familiebedrijf Bakker Van Maanen een grote verandering plaats. De bakker voert stapje voor stapje de Semler-methode van de bekende Braziliaanse zakengoeroe Ricardo Semler in, waarbij het doel is: meer zelfsturing, meer betrokkenheid en meer ondernemerschap op alle afdelingen binnen het bedrijf – van de winkels tot de magazijnen en van de bakkerij tot de schoonmaak.

Henk-Jan van Maanen, strateeg bij Bakker Van Maanen, vertelt over het moment dat hij ontdekte hoe hij zijn bedrijf zou kunnen laten meegaan met de grote verandering. ‘Ik zag een film van Semler. Zijn methode is de toekomst. Als ik het kort omschrijf: het houdt in dat je je medewerkers de vrijheid geeft om te doen wat ze willen doen. Je geeft ze ook verantwoordelijkheid. In feite laat je je eigenaarschap los en draag je dat over aan je werknemers.’

Schot in de roos
Voor Bakker Van Maanen blijkt deze grote verandering een schot in de roos. Winkelmedewerker Sanne Collé merkt bijvoorbeeld dat er minder managementlagen zijn en dat ze meer ruimte krijgt om eigen initiatieven te ontwikkelen dan in een eerdere baan. ‘Het is ónze zaak, zo voelt het echt.’

Flexibiliteit

Bakker en preventiemedewerker Jeroen Disseldorp, tevens verantwoordelijk voor de hygiëne op de werkvloer, ervaart hetzelfde. ‘Als de kansen er zijn, moet je ze pakken. Er zijn meer doorgroeimogelijkheden met dit nieuwe systeem. Je ziet dat de mensen nu meer met elkaar verbonden zijn, dat iedereen zich meer bij het bedrijf betrokken voelt. Medewerkers onder elkaar worden flexibeler. Je gunt elkaar meer en je staat wat meer voor elkaar klaar.’

De Campagne
Op de Facebook-pagina van de campagne denken Op de Facebook-pagina van Hoe Werkt Nederland? wordt meer aandacht besteed aan de veranderingen op de werkvloer en wat de gevolgen zijn voor werkgevers en werknemers. Op die plek kunnen mensen met elkaar in gesprek gaan over de veranderende arbeidsmarkt. meer dan 17.000 fans mee over uitdagingen en kansen van werkgevers en werknemers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels