nieuws

Nestlé: ‘Heilige graal van het snoep ontdekt’

Innovatie

Nestlé beweert iets te hebben ontdekt dat de snoepindustrie op zijn kop kan zetten: een nieuw soort suiker waarvan veel minder nodig is in chocoladerepen, zonder dat de smaak verandert. ‘Dit is een Willy Wonka-moment’, schrijft persbureau Bloomberg. Volgens ’s werelds grootste voedselproducent, bekend van KitKat, Lion en Smarties, is een techniek uitgevonden waarmee de structuur van suiker kan worden aangepast. Hierdoor zou het suikergehalte in chocola tot wel 40 procent omlaag kunnen.

Nestlé: ‘Heilige graal van het snoep ontdekt’

Het verlagen van het suikergehalte in snoepgoed geldt als de heilige graal van de voedseltechnologie. Zeker nu veel zoetekauwen van suiker proberen af te kicken, en regeringen wereldwijd met suikerbelastingen experimenteren om obesitas tegen te gaan. Nestlé’s technologiedirecteur Stefan Catsicas maakte de ontdekking bekend in een interview met de New York Times. ‘Het is suiker, maar dan op een andere manier geordend, opdat het makkelijker oplost in je mond en er minder van in je maagdarmstelsel terechtkomt’, legt Catsicas uit in het interview.

Om de concurrentie niet wijzer te maken, wilde Catsicas geen preciezere details onthullen over hoe de techniek werkt. Wel typeerde hij de techniek als het maken van holle suikerkristallen. Een normale suikerkristal is als een schoenendoos waarvan zowel de buitenkant als het binnenste bomvol zit met suiker, vertelt Catsicas. ‘Onze nieuwe suiker zal er aan de buitenkant hetzelfde uitzien, maar de doos zal leeg zijn.’ Doordat er binnenin de kristallen minder suiker zit, smelten ze sneller op de tong en belandt er minder suiker in de maag. Nestlé gaat de nieuwe suiker vanaf 2018 toevoegen aan zijn chocoladerepen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels