nieuws

ABN Amro: maaltijdbezorging groeit als kool

Foodtrends

AMSTERDAM – De markt voor het bezorgen en afhalen van complete maaltijden zal dit jaar met 3 procent groeien ten opzichte van 2015. Dat verwacht ABN Amro op basis van onderzoek van GfK.

ABN Amro: maaltijdbezorging groeit als kool
GRONINGEN – De brommer van de pizzakoeriers in Groningen. ANP XTRA KOEN SUYK

De markt voor bezorgen én afhalen vertegenwoordigt momenteel zo’n 876 miljoen maaltijden op jaarbasis. Dat komt neer op één maaltijd per Nederlander per week. ABN Amro verwacht dat het segment maaltijdbezorging dit jaar een waarde zal vertegenwoordigen van €695 miljoen aan warme maaltijden aan huis. Dat is een groei van 3 procent ten opzichte van 2015.

Mannen
In Nederland zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken (31 procent) of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29 procent). Zaterdag is de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app.

Meer uithalen
Volgens ABN Amro kunnen restauranthouders door een goede kennis van klantvoorkeuren meer uit hun keuken halen. Hierbij is de belangrijkste uitdaging om klanten te verleiden vaker terug te komen en hen te bewegen van variatie naar routine. Zo vindt de consument het belangrijk dat maaltijden lekker zijn en de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Ruim een kwart is bereid meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar de meeste klanten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen. ABN Amro gelooft dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren.

Bijgerechten
Er liggen volgens de bank veel kansen voor restauranthouders en afhaalformules die klanten stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. ‘Keukens kunnen meer klanten aan zich binden door een volledig palet te bieden. Gezinnen zijn een belangrijke doelgroep, omdat één persoon meteen vier of vijf gerechten bestelt en vaak op een eerder tijdstip dan de meeste mensen uit eten gaan. Bezorgen gebeurt echter niet alleen thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels: eigenlijk op elk denkbare locatie. Daarom zijn er veel kansen bij nieuwe doelgroepen’, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN Amro.

Longstayers
‘Zoals de longstayers’, gaat Driessen verder. ‘Die enkele maanden in Nederland wonen en werken. Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels