nieuws

Bakmixen op de gezonde toer

Foodtrends

Binnen de categorie bakmixen, traditioneel vooral gericht op gemak en genieten, wint de positionering ‘voeding en gezondheid’ terrein. Havermout- en allergenenvrije producten zijn in trek. In bake-off blijven prijsproposities dominant, maar proberen broodafdelingen met (semi-)ambachtelijke kwaliteit kritische consumenten te verleiden.

Bakmixen op de gezonde toer
Foto: Ton Kastermans

Gemak blijft een belangrijke propositie in bakmixen. Vorig jaar kwam Dr. Oetker met het Mug Cake-concept in de varianten Chocolade en Stracciatella. Mug Cake is een eenpersoonscake in een mok, die met melk wordt bereid in de magnetron. Binnen één minuut staat er een cakeje op tafel. Beide varianten hebben nu distributie tot boven de 90 procent. De range wordt daarom uitgebreid met Dr. Oetker Mug Cake Salted Caramel.

Gezonde eigenschappen havermout zijn trekker

Nieuw zijn ook Dr. Oetker Yoghurttaart en Koopmans Yoghurtcake. Beide bieden door de bereiding met yoghurt een bewustere keuze voor shoppers. De gezonde eigenschappen die aan havermout worden toegedicht, zorgen voor een sterk groeiende vraag naar dit graan. Ook in bakmixen groeit het aanbod in havermoutproducten. Inspelend op de trend van ‘bewust genieten’ heeft Koopmans Havermoutkoekjes en Havermoutappeltaart geïntroduceerd. Nieuw zijn ook Koopmans Volkoren Pannenkoeken. Voor glutenvrije bakmixen zijn consumenten niet meer uitsluitend aangewezen op het gezondheidsschap. Onlangs is het Koopmans assortiment uitgebreid met Zelfrijzend Amandelbakmeel en Pannenkoeken Glutenvrij.

Foto: Ton Kastermans

Foto: Ton Kastermans

Prijsdruk beïnvloedt kwaliteit van bake-off negatief

Prijs domineert de bake-off-afdelingen in de supermarkten. Dat heeft zijn weerslag op de kwaliteit. Het ‘ambachtelijke’ brood, dat vers op de winkelvloer wordt afbakken, scoort in smaaktesten onder de maat. Door te bezuinigen op grondstoffen, bakprocessen met broodverbeteraars te versnellen en door smaak en kleur op te peppen door toevoegingen, ziet het brood er weliswaar goed uit, maar smaakt het volgens de kenners naar karton en mist het de smaak, geur en ‘kruim’ van kwaliteitsbrood. Exemplarisch zijn de kaiserbroodjes die in veel winkels worden verkocht. Doorgesneden blijft er een korst over met een klef broodballetje in het midden.

Kwaliteitsbrood is bezig met een opmars

Helemaal aan de andere kant van het spectrum zit brood dat volgens een ‘reinheitsgebot’ is gebakken. Dit brood – een hype in vooral de Randstad – wordt gemaakt van onversneden kwaliteitsmeel waaraan uitsluitend gist of desem, zout en water is toegevoegd. Het rijpingsproces dat dit brood doormaakt, zorgt voor een complexe smaak, kruimige structuur en krakend goudkleurige kost. Dit brood, te koop bij hippe bakkers in de grote steden, is aan de prijs door de het lange bakprocedé. Dat duurt tot wel 24 uur.

Foto: Ton Kastermans

Foto: Ton Kastermans

Jumbo Bleeker zocht sterke verbetering in bake-off

Bij Jumbo Wim Bleeker in Dronten was filiaalhouder Martijn Kersten al enige tijd op zoek naar bake-off met een kwaliteit die het midden hield tussen deze twee uitersten. Hij merkte dat een kritische groep klanten afhaakte op het bestaande broodaanbod. Johan Bosma, eigenaar van Eurofoodgroup, wees hem op ‘Brood zoals Vroeger’. Dit wordt geproduceerd door Pandriks Bake-Off, dat brood bakt zonder toevoegingen (E-nummers), bereid met desem, een lange rijpingstijd en gebakken op een stenen ovenvloer. Alle broden zijn binnen 10 minuten af te bakken, ook de batards van 500 grams, ovale Franse vloerbroden met een knip.

Consumenten zoeken authentiek brood zonder e-nummers

Met de komst van bake-off-brood van Pandriks stijgen de volumes en omzetten, constateert Martijn Kersten tot zijn genoegen: ‘De laatste jaren zagen we de broodomzet afnemen. Mensen aten sowieso minder brood, omdat het niet goed voor hen zou zijn. Ook zagen we consumenten op zoek gaan naar authentiek brood zonder E-nummers. Dit is bake-off-brood op basis van desem met 24 uur rijstijd. Je proeft het verschil met het standaard bake-off-assortiment dat we via Jumbo binnen krijgen. Dat komt van Borgesius. Met het Pandriks-brood kunnen we ons onderscheiden en de gezondheidsbewuste consument iets bieden dat ze anders alleen bij de speciaalzaak of Bakker Bart vinden.’

Croissantdeeg beheerst segment koelvers

In de markt koelvers die vorig jaar met zo’n 5 procent groeide (Nielsen) in euro’s en verpakkingen is croissantdeeg veruit het grootste segment. Het is goed voor zo’n twee derde van de markt in omzet. Runner-up is vers pizzadeeg. De markt voor koelverse deegproducten groeit ook dit jaar door merkproducten (Tanty Fanny en Danerolles) en de instroom van croissantdeeg onder huismerk bij Jumbo en Super Unie. De laatste introductie van Tante Fanny was Flammkuchendeeg, een streekproduct in de Elzas. Dit is nu verkrijgbaar bij Albert Heijn en Jumbo.

Foto: Ton Kastermans

Foto: Ton Kastermans

Populariteit brunch stimuleert gebruik vers deeg

Vers deeg groeit, in én buiten de vaste maaltijd-momenten, stelt Danerolles. Volgens het merk blijft de verscategorie de groeimotor binnen de supermarkten, waar diepvries krimpt en houdbaar stabiel blijft. Daarbij laat vooral vers deeg ook andere verscategorieën groeien. Consumenten laten zich inspireren door recepturen op social media, stelt de leverancier, met een piek rond Pasen, Moeder- en Vaderdag en de kerstdagen. Consumenten deelden hun creaties met Danerolles croissantdeeg, waaronder appelroosjes, broccoli-kaasquiche en kwarktaart met fruit. Ook de populariteit van de brunch, het ‘tussendoor eten’ en het uitgelopen borreluur stimuleren het gebruik van ‘vers deeg’ volgens het merk.

Lactosevrije producten groeien sterk

In vers deeg introduceerde Danerolles lactosevrije croissants. Dit product is per vier verpakt in het bekende blikje, in verband met de verschuiving naar kleinere huishoudens. Het verkochte volume vertoont maandelijks een stijging. Lactosevrije producten zitten in Europa sterk in de lift, ook in Nederland is deze trend nu duidelijk merkbaar (zie Foodmagazine mei 2016). Voor 2017 kondigt Danerolles een grootse innovatie aan met een deegproduct dat volgens de producent ‘zijn gelijke niet kent en zeer dicht op ambachtelijke kwaliteit zit’. Deze lancering moet het verssegment een flinke impuls geven.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels