nieuws

‘Alleen AH en Jumbo in food online rendabel’

Foodtrends

AMSTERDAM – Albert Heijn en Jumbo zijn op de termijn de enige van de supermarktketens die een rendabel verdienmodel voor online verkoop kunnen neerzetten. Ze hebben de vereiste schaalgrootte.

‘Alleen AH en Jumbo in food online rendabel’

Dat staat in een analyse van EFMI Business School die vrijdag uitkomt en waar het FD vandaag over bericht. Het marktaandeel van online bestelde boodschappen ligt op zo’n 1,1 procent en volgens EFMI blijft online daarom nog wel even een nichemarkt. Voor de meeste supermarktketens zal internetverkoop tot zeker 2025 nog te klein zijn om rendabel te zijn, is de verwachting.

Potentie
De verwachte potentie ligt volgens EFMI een stuk lager dan eerdere voorspellingen, waarin tot wel 15 procent omzetaandeel voor online wordt voorzien in 2025. Als de markt in ons land in hetzelfde tempo groeit als in Groot-Brittanië, dat volgens het FD zo’n 10 jaar voorloopt op Nederland en wat koploper is in Europa met een online omzetaandeel van 5 procent, dan komt het omzetaandeel op 2,8 procent in 2020 en 5 procent in 2025. ‘In Engeland en andere markten zie je een vrij lineaire groei’, zegt onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van EFMI tegen de krant. ‘De groei is niet exponentieel. Veel prognoses komen uit de onderbuik of zijn gebaseerd op de internetverkopen in de non-foodmarkt. Dan dreigt het enthousiasme te groot te worden.’

Picnic
De groei zou versneld kunnen worden door de komst van nieuwe aanbieders als bijvoorbeeld Picnic, of technologie die het makkelijker maakt om online te bestellen. Het FD noemt daarbij bijvoorbeeld het apparaatje dat Amazon heeft ontwikkeld, Dash, om producten thuis te scannen en deze op die manier direct in het online boodschappenmandje te doen. Als variant bestaat ook de Dash Button, een knop die bij een product gelegd kan worden waarna met één keer drukken automatisch een bestelling wordt geplaatst. Ook een kortere levertijd en gratis bezorging zouden de groei kunnen versnellen.

4 procent
Op basis van de genoemde factoren denkt EFMI dat het omzetaandeel van online gekochte boodschappen over 10 jaar tussen de 4 en 7,5 procent ligt. Waarbij Van Aalst dus aantekent dat alleen Albert Heijn en Jumbo voldoende schaalgrootte hebben om een rendabel verdienmodel te krijgen. Volgens hem is het niet voor niets dat Nederlandse supermarkten, hoewel vrijwel allemaal online present, niet volop in webshops hebben geïnvesteerd. AH is met een marktaandeel van 80 procent ruimschoots marktleider als het om online gaat.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels