blog

Vergeet Marketing P’s; het draait om Environment-R’s

Foodtrends

Kim de Smit van Foodsafari.nl vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine. In deze editie kijkt ze naar de Environment-R’s, onder meer bij WeFood in Kopenhagen.

Vergeet Marketing P’s; het draait om Environment-R’s

Vergeet de Marketing P’s, het draait tegenwoordig allemaal om de Environment-R’s: Reduce, Re-use, Recycle. Het verminderen van afval is een hot topic. Mensen zijn druk bezig met afvalscheiding, voeren een stilzwijgende wedstrijd ‘wie-heeft-de-leukste-katoenen-tas’ en vinden plastic om een product vaak onnodig. (Om vervolgens thuis er nog wat plasticfolie omheen te wikkelen, maar goed, dat is vast anders). Nederlandse retailers zijn er ook druk mee, van afgeprijsd-app’s tot ‘buitenbeentjes-boxen’.En niet alleen hier, in het buitenland ook!

Unieke formule WeFood in Kopenhagen

In Kopenhagen bezocht ik de WeFood, een unieke formule waarbij het assortiment bestaat uit donaties van lokale producenten, supermarkten en kleinere grossiers. Deze producten zijn bijvoorbeeld over de tht (maar nog eetbaar) of verkeerd geëtiketteerd en worden tegen een lagere prijs verkocht. De winkel wordt gerund door vrijwilligers en de winst gaat naar een goed doel. (Nee echt. Je vertrouwen in de mensheid is in een klap terug.)

Verrassing in Napels

In Napels liep ik midden in een gewone, plain-jane supermarkt met heel veel bulk en actiemeubels, stond er ineens een heel schap sans verpakking. Wat zeg ik, een hele rij. Je kon dus links de verpakte snoepzakjes kopen en rechts losse snoepjes tappen. En niet alleen snoepjes, tutti DKW in van die kokers. In Italië, of all places. Land van de poolkap-smeltende brommertjes.

Stilstaan in het milieu-verhaal is geen optie meer

Samengevat: blijven stilstaan in het milieu-verhaal is echt geen optie meer. Desnoods een dubbel schap en de consument laten kiezen. Een beter milieu begint tegenwoordig bij een grappig katoenen tasje. Laten we een beetje helpen met de inhoud?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels