artikel

Trends: ‘de boon gaat vliegen’

Foodtrends

Bonen, meer specifieker peulvruchten zijn één van de grootste opkomende trends dit jaar, ze zal gaan ‘vliegen’. En dat zal doorsijpelen in de schappen van de supermarkten en op de borden in de restuarants.

Trends: ‘de boon gaat vliegen’

Peulvruchten zijn een perfecte vleesvervanger, zijn makkelijk te kweken en de milieu-impact is laag. Voor supermarkten en restaurants ligt er een enorme kans, nu bonen nog een redelijk volumeproduct tegen een lage prijs zijn. Niet voor niets pleitte kok Herman den Blijker in opdracht van AH op het Allerhande kerstfestival al voor de boon. Maar het blijft niet bij de boon. Er sluimeren verschillende trends net onder de oppervlakte. Zeven voorzetten voor open doel:

  1. Globaal wordt lokaal
(C)Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant Rotterdam / restaurant The World / Wesley Ladage

(C)Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant
Rotterdam / restaurant The World / Wesley Ladage

Het is een trend die website Lekkertafelen.nl signaleert. Consumenten willen voedsel graag van dichtbij, van de lokale boer of teler. Maar diezelfde klant reist de hele wereld rond. Het lijken zaken die niet verenigbaar zijn, tenzij het natuurlijk wel gaat lukken. ‘Dus zijn er nu Nederlandse boeren die quinoa verbouwen of telers die bijzondere pepers kweken.’ Eigenlijk een eeuwenoude trend, constateert de website. Kwam de ‘oer-Neder- landse’ aardappel ook niet via Columbus uit Zuid-Amerika?

  1. Ambacht en toch hi-tech

Nog eentje van Lekkertafelen.nl: hi-tech versterkt het ambacht. Drones stijgen op bovenlandbouwgebieden en kijken op de akker waar wel of niet bijgesproeid of extra bemest moet worden. Kweekvlees is nog in een heel premature fase. Maar het zijn wel voorbeelden waarbij hi-tech het ambachtelijk eten verandert, zonder iets aan het product zelf te doen. Wellicht is het wachten op eerste kweekkast die naast de koeling zijn intrede doet op de winkelvloer. Voor verse kruiden bijvoorbeeld. Raar? Ook de volautomatische sinaasappelpers past naadloos in deze trend en die staat al overal.

  1. De maaltijdbox en het drankpakket

marleyTrendwatcher Mariëlle Bordwijk constateert op haar blog dat 2016 het jaar wordt van de maaltijdboxen en drankpakketten. Zij wijst op Amerikaanse sites als Din, waar de thuiskok de kans krijgt te koken als een echte kok. In Nederland is Marley Spoon al actief. In San Francisco bestaat Sprig, een huwelijk tussen tech en food: elke dag drie verschillende, biologische, bereide maaltijden, die warm en binnen 15 minuten bezorgd worden. Cocktail Corner wil ‘het geheim van goede cocktails mixen’ delen. Zij leveren pakketten met afgepaste hoeveelheden ingrediënten en duidelijke instructies om thuis in de woonkamerbar met de shaker stevig mee aan de gang te gaan.

  1. De doorbraak van bezorgen

Ook te verwachten: de doorbraak van bezorgen. Dat is al een stille revolutie in steden met grote bevolkingsdichtheid waar ook restaurants de handschoen oppakken. Jumbo sluit een akkoord met de zelfstandig ondernemers en dat zal bezorgen een extra duw in de rug geven. Op de achtergrond spelen concepten als e-buddy, waarbij klanten voor klanten de boodschappen gaan doen. Zolang alleen Picnic gratis bezorgd – en dat vooralsnog alleen in een klein deel van Nederland – is er ruimte voor innovatieve ondernemers. Picnic zal op een scharnierpunt komen. Initiatiefnemer Michiel Müller heeft een trackrecord van niet al te lange bemoeienis met een start-up. Zo gauw Picnic verschijnselen van break-even gaat vertonen, gaat de start-up snel over in nieuwe financiële handen.

  1. Slecht wordt goed

In de horeca is het al langer een trend: trash food wordt – met topingrediënten, een creatieve aanpak en met enig doorzettingsvermogen – omgekat tot good food. Het is een trend die bijvoorbeeld bij hamburgers volop speelt. In iedere stad van een beetje betekenis is onderhand wel een restaurant te vinden met een hamburger op het menu. Maar dan wel culinair, met de beste ingrediënten en onverwachte smaakcombinaties. Het is een goed voorbeeld van de randen van het spectrum waar het in 2016 echt gaat gebeuren. Ruimte voor middelmaat is er niet meer.

  1. Trash to treasure

Derving is een probleem, dus zullen supermarkten meer dan ooit niet-courante slachtdelen gaan vermarkten tot culinaire hoogstandjes. De echte doorbraak is overigens al geweest, in de vorm van kipdijfilet. Kippenbouten waren alleen nog te exporten naar Rusland of Afrika voor een ramsjprijs, tot Plukon ze begon uit te benen en als kipdijfilet, de sappige variant van kipfilet, op de markt bracht. Ineens brengt de hele biologische kip meer geld op, omdat meer delen te ‘verwaarden’ zijn: een slimme stap richting een betere wereld.

  1. Burned
Allerhande Kerstfestival in Spoorwegmuseum Utrecht december 2015

Allerhande Kerstfestival in Spoorwegmuseum Utrecht december 2015

De laatste trend: gerookt of gebarbecued. Albert Heijn speelde er al op in bij het kerstassortiment. Stoere stukken vlees op de barbecue in de winter buiten bereid door de man, dat is dé trend. In de winkel is die naadloos door te trekken naar het roken van allerhande vlees en vis. Onderliggend is er een trend naar authentiek en ‘oer’. Klanten willen het verband zien tussen een stoer, ouderwets (kamp-)vuur en het moderne supermarktassortiment. Niks zo authentiek als grillen en barbecueën,  direct boven een open vuur. Daar kan geen oven tegenop.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels