nieuws

FSIN: speciaalzaken hebben toekomst

Foodconcepten

Speciaalzaken hebben wel degelijk toekomst zolang de ondernemer maar trots is op zijn producten en vakmanschap toont. Deze en andere uitkomsten worden vanmiddag gepresenteerd door onderzoeksinstituut FSIN op het branche-event van het Vakcentrum Kaas & Delicatessen in Zeist.

FSIN: speciaalzaken hebben toekomst
Shutterstock

FSIN concludeert in het rapport Passie, puur en beleving dat de situatie helemaal niet zo hopeloos is. De supermarkten hebben de speciale producten steeds vaker in het schap, specialisten moeten vechten om te overleven, maar het kan wel.

‘Mensen houden steeds meer van kleinschalig en lokaal. Dat biedt kansen’, zegt directeur Jan Willem Grievink van FSIN. ‘Winkels waar consumenten pure, eerlijke producten tegenkomen, zijn in trekt, merkt hij. Het aantrekken van de economie – consumenten hebben voor het eerst in 10 jaar tijd weer meer vertrouwen – helpt daarbij.

Claimen

De speciaalzaak moet volgens FSIN claimen dat hij de productkampioen is in de regio. Meer dan de helft van zijn assortiment zou niet verkrijgbaar moeten zijn bij supermarkten, aldus Grievink. ‘En hij moet in zijn winkel producten laten proeven, gastgever zijn, cateraar spelen.’

De moderne manieren van verkoop, via social media en webshops horen daar anno 2017 ook bij. ‘Dan sta je als zelfstandige ondernemer sterk en heb je toekomst.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels