nieuws

‘Combiwinkel mooie kans voor toekomst’

Foodconcepten

Het kan lonend zijn voor bakkers om naast brood en banket ook andere producten te verkopen, zoals kaas en delicatessen. Vooral voor kleine ondernemers biedt dit kansen, zegt John de Ruig van John’s in De Bilt, die naast brood ook kaas, wijn en delicatessen in zijn assortiment heeft.

‘Combiwinkel mooie kans voor toekomst’
John de Ruig (op de foto samen met zijn dochter Sharon en zijn zoon Jeffrey) ziet veel voordelen in de verkoop van brood, kaas en delicatessen. Foto: Herbert Wiggerman

Het runnen van een winkel zit John de Ruig in het bloed. ‘Ik zit al dertig jaar in het kaasvak en heb eigenlijk altijd winkels gehad’, begint de ondernemer zijn verhaal. ‘Na het runnen van een franchisekaaswinkel, ben ik voor mezelf begonnen met een kleine kaaswinkel en al snel volgde een grotere zaak in Utrecht. Dat was het eerste bedrijf waarin ik de verkoop van brood en kaas met elkaar ben gaan combineren. Na zeven jaar heb ik de zaak verkocht met de gedachte dat ik nooit meer een winkel of personeel wilde hebben. Het bloed stroomt echter waar het niet gaan kan en twee jaar later voelde ik me zó ongelukkig, dat ik mijn vrouw vertelde dat ik toch weer ‘de winkel in moest’.’

Zijn oog viel op een bakkerij, die failliet was gegaan. ‘Elf jaar geleden heb ik dit bedrijf overgenomen en omdat er in De Bilt geen kaaswinkel was gevestigd, besloot ik de verkoop van brood en kaas met elkaar te combineren’, vertelt De Ruig, die aanvankelijk startte onder de naam John’s Brood & Kaas Specialiteiten en onlangs de naam van zijn bedrijf heeft veranderd in John’s.

In de loop der jaren is de winkel flink gegroeid. ‘We zijn gestart met drie personeelsleden en inmiddels hebben we er tien, en nog steeds merken we dat het aantal klanten en onze omzet licht stijgt en het aantal bestedingen per klant toeneemt.’

Uitgebreid assortiment

Het broodassortiment is heel uitgebreid. ‘We verkopen eigenlijk alles op het gebied van brood; van desembroden tot stokbrood en grootbrood. In het weekeinde zijn onze speciale weekendbroden populair. Ik werk samen met twee ambachtelijk bakkers die het groot- en kleinbrood voor mij bakken en in de winkel worden dagelijks croissants, pistolets en snacks afgebakken. Hiervoor hebben we twee ovens die bijna iedere dag volop in gebruik zijn.’ Hardlopers zijn vooral de luxe broden, zoals meergranen en Waldkorn.

Het kaasassortiment omvat meer dan 150 soorten en vooral de Noord-Hollandse kaas en de boerenkaas lopen erg goed. ‘In dit segment zit mijn grootste groei.’ Daarnaast worden producten verkocht die goed bij brood of kaas aansluiten, zoals een groot assortiment jams, pasta’s en wijn. ‘Toen de naastgelegen koffie- en theewinkel verdween, hebben we ook deze producten aan het assortiment toegevoegd. Eigenlijk verkopen we alles voor een gezellig avondje thuis.’

De Ruig verkoopt 150 verschillende soorten kazen.

De Ruig verkoopt 150 verschillende soorten kazen.

Dat sluit volgens hem uitstekend aan bij deze tijd. ‘Mensen gaan minder uit eten en kiezen ervoor om het thuis gezellig te maken.’ Daarbij heeft De Ruig wel een belangrijk uitgangspunt. ‘We gaan echt voor de allerbeste kwaliteit. Niet voor niets is onze nieuwe slogan ‘Alleen het allerlekkerste is goed genoeg’. Ik doe dus mijn uiterste best om van alle productcategorieën het beste voor mijn klanten te selecteren.’

Ook de locatie sluit volgens de ondernemer naadloos aan op zijn concept. ‘We zitten naast een slager en een visspecialist en tegenover ons is een groentewinkel gevestigd. Met vier verswinkels kunnen klanten het grootste deel van hun boodschappen hier in de straat halen en hoeven ze daarvoor niet naar de supermarkt te gaan.’

Het omvangrijke wijnassortiment van John's.

Het omvangrijke wijnassortiment van John’s.

Brood vormt nog steeds de helft van de omzet en de kaasverkoop is goed voor 30 procent. ‘Het is een mooie combinatie’, besluit De Ruig. ‘Ik denk dat meer kleine bakkerijen hun kans zouden moeten pakken om het assortiment uit te breiden. Voor de toekomst verwacht ik dat de vraag naar combinatiewinkels verder zal stijgen. We hebben drie collega-bakkers in de directe omgeving en we merken duidelijk dat wij het van hen winnen op het gebied van kwaliteit en diversiteit.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels