nieuws

Slagerij deelt winkel met bakker en groentespecialist

Foodconcepten

Martien en Monique van den Hudding van Keurslagerij Martien van den Hudding in Wormer delen hun nieuwe locatie met een bakker en een groentespecialist. ‘We merken duidelijk dat we elkaar als versspecialisten versterken en hebben al veel nieuwe klanten mogen verwelkomen’, vertellen de ondernemers enthousiast.

Slagerij deelt winkel met bakker en groentespecialist
Martien en Monique van den Hudding zaten niet op een verhuizing te wachten, maar zijn achteraf wél heel blij met hun nieuwe winkel in de vershof. Foto: Wendy Noordzij

Martien en Monique van den Hudding namen 22 jaar geleden de slagerij in het centrum van Wormer over en hebben deze zeventien jaar geleden ingrijpend verbouwd. De laatste jaren was de winkel eigenlijk aan een opknapbeurt toe, maar het echtpaar durfde een verbouwing niet aan. ‘Er was al tien jaar sprake van een eventuele renovatie van het winkelcentrum. Door deze onzekerheid hebben we de plannen uitgesteld.’

Toen de nieuwbouwplannen bekend werden en de slagerij op de huidige locatie gevestigd zou blijven, werd KMI Apeldoorn ingeschakeld om tekeningen te maken.

Ondanks leeftijd opnieuw begonnen

Na de eerste schetsen van Peter Pels vertelde verhuurder Hoorne Vastgoed echter dat de geplande nieuwe passage precies door het pand van de Keurslager kwam te lopen. ‘De passage zou onze toonbank doorkruisen en het was onmogelijk de toonbank verder naar achteren te schuiven. Zodoende waren we alsnog gedwongen naar een andere locatie te verhuizen’, blikt Monique van den Hudding terug. ‘We zaten hier eigenlijk helemaal niet op te wachten. Mijn man is net 59 geworden. We waren van plan de resterende tijd uit te zitten op onze oude locatie, maar dat was dus niet meer mogelijk. Zodoende zijn we op onze leeftijd toch weer opnieuw begonnen.’

De verhuurder stelde voor om de groentespeciaalzaak bij de plannen te betrekken. ‘Hoorne Vastgoed heeft meerdere winkelcentra in het beheer en heeft ervaring met versspecialisten die samenwerken om meerwaarde te bieden ten opzichte van de supermarkt. Ook Peter Pels reageerde enthousiast en we zijn met elkaar in overleg gegaan over de versgroepformule. Wij stelden voor om ook een bakker bij de plannen te betrekken. Het liefst wilden we een van de twee bakkers uit het dorp de kans geven, maar zij gaven aan geen interesse te hebben. De Lekkere dingen bakker, die nog 23 andere vestigingen heeft, zag wel een duidelijke meerwaarde in de plannen en heeft zich hier gevestigd.’

Eenheid

Samen met Peter Pels van KMI Apeldoorn heeft het slagersechtpaar avonden lang gebrainstormd over de indeling van de nieuwe winkel en hoeveel vierkante meters uiteindelijk afgenomen zouden worden. ‘Het was de bedoeling dat de inrichting van de winkels op elkaar zou worden afgestemd. Dat zorgt voor eenheid in de versgroep. Daarom heeft KMI Apeldoorn zowel ons interieur als dat van de groentewinkel verzorgd’, legt Martien van den Hudding uit. ‘De bakker gebruikt voor de verschillende vestigingen hetzelfde interieur, maar gelukkig past dit heel goed onze uitstraling. De hele versgroep heeft een tijdloze, moderne aanblik gekregen. Op advies van Peter hebben we voor steigerhout gekozen, wat helemaal van deze tijd is en het ambacht benadrukt.’

Tussen de verschillende winkels zijn houten stellingen geplaatst waarop aanverwante producten gepresenteerd worden, zoals kruiden en wijn. ‘De stellingen zorgen niet alleen voor een afscheiding, maar doordat mensen staan te wachten of langs lopen, worden er ook redelijk wat van deze bijproducten verkocht’, vertelt het echtpaar tevreden.

Ook vonden de ondernemers het belangrijk dat de verschillende winkels apart met rolluiken afsluitbaar zijn. ‘Zo kunnen we allemaal zelf bepalen of we op zondag open gaan en wanneer we vakantie nemen.’

Zichtlocatie

In de zomervakantie werd de oude winkel gesloopt. Omdat de nieuwe locatie nog niet klaar was, is de Keurslagerij in totaal 3,5 weken dicht geweest. In augustus is het winkelpand opgeleverd, maar volgens de familie Van den Hudding is het nu pas helemaal klaar. Ze zijn blij met hun nieuwe locatie. ‘We hebben een mooie zichtlocatie. Klanten kunnen zowel vanuit de passage als vanaf het gratis parkeerterrein onze winkel bereiken. Naast de winkel wordt een voetgangersgebied met een fietsenstalling aangelegd. We proberen hierop in te spelen door bijvoorbeeld gegrilde kip aan te bieden, waarvoor mensen wel even willen stoppen.’

Tegenover de vershof staat nog 1.800 vierkante meter leeg. ‘Hier worden in mei een bibliotheek, een zorgwinkel van de gemeente en een afhaalpunt voor paspoorten en rijbewijzen geopend. We verwachten dat dit nog een extra boost aan ons klantenbestand zal geven’, aldus de slager, die ondanks de gedwongen verhuizing hartstikke blij is met het nieuwe onderkomen.

Nieuwe routing en open ruimte

Het grote voordeel van de nieuwe winkel is dat ze de gehele routing opnieuw konden indelen. ‘Hoewel de slagerij niet veel groter is geworden, we zijn van 140 naar 153 vierkante meter gegaan, is het werken veel efficiënter geworden. Voorheen moesten we met vrieskisten werken en nu kunnen we alles kwijt in onze grote nieuwe vriescel.’

Ook is Van den Hudding heel tevreden over de open werkruimte. ‘In de oude winkel zat de werkruimte achterin het pand achter gesloten deuren. Nu kunnen klanten precies zien wat we doen. Ze kunnen van voor tot achter in de zaak kijken. We hebben niets te verbergen.’

Trots is het echtpaar op het grote, open kookeiland. ‘We doen veel met maaltijden. Vroeger werden deze in een afgesloten keukentje bereid, maar nu kunnen de klanten ons aan het werk zien. Dat zorgt voor heel veel beleving. Mensen zien niet alleen wat we doen, maar ze ruiken het ook. Als we bijvoorbeeld erwtensoep of hachee aan het bereiden zijn, dan komen de klanten echt op de geur af.’

Toonbank in nieuw jasje

Alles in de slagerij is nieuw, op de toonbank na. ‘Onze oude toonbank is teruggegaan naar KMI Apeldoorn. Daar hebben ze hem helemaal gerestyled, en in een nieuw jasje is hij weer bij ons terug gekomen.’ Wel is een groter vleeswarenmeubel aangeschaft. ‘We presenteren de vleeswaren met opzet in een apart meubel, en zo min mogelijk voorgesneden in de toonbank. We willen de vleeswaren zo veel mogelijk vers afsnijden voor het oog van de klant. Dat verhoogt de versbeleving en zo kunnen we maatwerk leveren. We hebben hier veel oudere klanten en die willen liever 50 gram vleeswaren dan een ons.’

Jongeren

De ondernemers merken duidelijk dat ze naast de oudere klanten ook steeds meer jongeren trekken. ‘We hebben een modern assortiment. Vooral onze vlugklaarproducten, maaltijden, tortilla’s en gevulde stokbroodjes zijn erg populair. Deze producten bereiden we allemaal zelf, terwijl we veel worstproducten kant-en-klaar inkopen.’ Daarnaast is het rundvlees een hardloper. ‘In de supermarkt wordt vooral Iers rundvlees verkocht. Wij onderscheiden ons door Hollands rundvlees te leveren, dat we zelf inkopen.’

Deel assortiment overlapt

De samenwerking met de andere twee versspecialisten blijkt een schot in de roos. ‘We versterken elkaar. We hebben veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. De groenteboer waarmee we het pand delen, is als enige overgebleven in de hele regio. Hij heeft een groot klantenbestand, waarvan een groot deel niet eerder bij ons in de winkel was geweest. Maar als ze nu hun groenten gaan kopen, nemen ze ook vaak een pondje gehakt of iets anders uit onze toonbank mee.’

Een deel van het assortiment van de slagerij en groentewinkel overlapt elkaar. ‘We doen beiden veel met maaltijden en we vroegen ons af of we geen concurrenten van elkaar zouden worden, maar in de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen. We merken dat de mensen echt aan het shoppen zijn. Ze kijken vaak bij beide winkels in de vitrine. De ene keer kiest men voor ons aanbod en een andere keer voor dat van de groenteboer. Samen bieden we heel veel keuze en men koopt waar men op dat moment het meeste zin in heeft. De groenteboer verkocht in het verleden ook speklapjes en gehaktballen, maar die heeft hij nu uit het assortiment gehaald. Dan zouden we elkaar beconcurreren en dat is niet de bedoeling. We moeten er juist allemaal beter van worden.’

Totaal andere ervaring

Van de klanten hebben ze ontzettend veel positieve reacties gekregen. ‘Mensen vinden het leuk dat ze langs de verschillende winkels kunnen wandelen, ervaren het gemak dat alles onder één dak verkrijgbaar is en vinden het ook erg gezellig. Het is een totaal andere ervaring dan in onze vorige winkel. Klanten wandelen hier langs de toonbank om even te kunnen kijken. Ze slenteren als het ware door de versgroep heen en nemen overal even wat mee. In het weekend is het hier net een marktje waar de mensen met een mandje lekker aan het shoppen zijn. Dat werkt hartstikke goed.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels