nieuws

Bakkerij Schellens heeft instore bakery in Van der Valk Hotel

Foodconcepten

Om je als bakker te onderscheiden, moet je meer bieden dan alleen een kwalitatief product tegen een scherpe prijs, vindt Fabian Hendrix, directielid van Bakkerij Schellens in Eindhoven. Hij opende een instore bakery in het Van der Valk Hotel Eindhoven. Het eerste half jaar is zo goed verlopen, dat de bakkerij het concept wil uitrollen richting zorginstellingen en andere bedrijven in de groothoreca en de recreatieve sector.

Bakkerij Schellens heeft instore bakery in Van der Valk Hotel
Doel is om het concept verder uit te rollen, richting andere vestigingen van Van der Valk, maar ook naar zorginstellingen, groothoreca en de recreatiesector.

Twee jaar geleden kwam Fabian Hendrix in contact met de food- en beveragemanager van Van der Valk in Eindhoven. ‘We zijn in gesprek geraakt over de levering van brood. Welk brood wordt er aan hen geleverd? Waarom? Hoe vaak? En wat wordt er allemaal door Van der Valk mee gedaan?

Daaruit bleek dat ze eigenlijk weinig met het broodassortiment deden richting hun gasten, terwijl brood wel een wezenlijk onderdeel is van het ontbijtbuffet en de lunch. We zijn samen gaan filosoferen over het broodassortiment en hoe je meer volume kunt creëren met een kleiner aantal producten. Dat heeft ertoe geleid dat Van der Valk Eindhoven halverwege 2014 is overgestapt en een samenwerking met ons is aangegaan omtrent de levering van brood- en banketproducten’, blikt Hendrix terug.

Meer beleving
Na een half jaar ging hij weer in overleg met Van der Valk. ‘Vanuit De hotelvestiging wilde graag nog meer toegevoegde waarde in de vorm van extra beleving aan de gasten bieden. Van der Valk Eindhoven heeft de afgelopen jaren een fantastische prestatie neergezet op het gebied van vernieuwen. Ze hebben echt conceptmatig gekeken naar hun imago en zijn zich ook steeds meer op zakelijke klanten en evenementen gaan richten. Steeds meer ondernemers en bedrijven zien de hotels als ideale mobiele kantoor- en vergaderlocaties.’

Om zich nog verder te onderscheiden van andere hotelketens en horecagelegenheden wilde de Van der Valk-manager meer bieden dan de bekende mandjes brood op de ontbijttafels. ‘Zodoende zijn we op het idee van de Bakery Store gekomen: een instore bakkerij waarbij de gast zo uit de ontbijtzaal de bakkerij in loopt, die vol staat met vers afgebakken broodjes, muffins en andere luxe ontbijtproducten. Voorheen werd het brood afgebakken achterin de grote keuken. Door dit naar de Bakery Store te verplaatsen, worden de klanten meegenomen in de beleving en zien ze het productieproces. ‘Instant Fresh’ noemen we dat’, legt Hendrix uit.

De Bakery Store, die onderdeel uitmaakt van het buffet, is door bakkerij Schellens zelf ontwikkeld. ‘Van der Valk heeft geïnvesteerd in het bouwkundige gedeelte en wij beheren de bakkerij-apparatuur.’

De bakkerij is in dezelfde stijl ingericht als de laatste nieuwe winkel van Schellens. ‘We willen deze uitstraling doortrekken. Onze strategie en ons doel is om ons naast het leveren van kwalitatieve brood- en banketproducten te richten op ons winkelnetwerk en de uitrol van het instore bakeryconcept. Op deze manier wordt de herkenbaarheid vergroot.’

Halffabricaten
In de instore bakery wordt met halffabricaten gewerkt die door bakkerij Schellens worden aangeleverd. Ook het personeel wordt door de bakkerij getraind. ‘Tijdens het ontbijt en de lunch wordt continu voor het oog van de gasten gebakken. Daarnaast worden bijvoorbeeld ook muffins en andere lekkernijen afgewerkt en worden hapjes bereid voor zakelijke evenementen. In overleg met Van der Valk veranderen we een aantal keer per jaar het assortiment en bieden we telkens andere broden-van-de-maand aan. Ook ontwikkelen we nieuwe producten, die exclusief bij het Van der Valk Hotel in Eindhoven worden verkocht. Het is onze rol om vanuit ons vakmanschap mooie producten te maken, na te denken over het leveren van zich onderscheidende seizoenslekkernijen en rekening te houden met speciale wensen tijdens evenementen bij het Van der Valk Hotel.’

Partnerschap
Door de instore bakery is de functie van Bakkerij Schellens wezenlijk veranderd, zegt Hendrix. ‘Voorheen waren we broodleverancier, nu hebben we een partnerschap ontwikkeld dat veel verder gaat.’ Dat past volgens hem uitstekend in het huidige tijdsbeeld.

‘Door de marktontwikkelingen is het er, zowel voor de grote bakkerij-ondernemers als voor de kleinere winkeliers, niet gemakkelijker op geworden. Door het broodaanbod van de supermarkten is de prijs behoorlijk onder druk komen te staan. De tijd van alleen brood aanbieden tegen een goedkope prijs is voorbij. Als je je als leverancier wilt onderscheiden, moet je meer doen dan ieder jaar een nieuwe bestellijst laten zien en wat korting geven. Datzelfde geldt voor een bakkerswinkel. Je kunt niet meer enkel je brood in de schappen leggen en wachten tot de klanten komen. Het lijkt wel of de branche enigszins stil heeft gestaan en de vakmensen door marketeers van supermarktketens als Jumbo en Albert Heijn zijn ingehaald. Terwijl de ambachtelijke bakkers juist zoveel prachtige producten maken. Het is tijd om daar meer mee te doen en je te onderscheiden.’
Zo levert Schellens niet alleen grondstoffen, halffabricaten en bake-off brood- en banketproducten. ‘Om een goede relatie op te bouwen, zijn voldoende contactmomenten belangrijk. We overleggen iedere twee maanden met de marketingafdeling van Van der Valk om leuke dingen te bedenken voor de gasten. Vanuit de bakkersbranche weten we hoe belangrijk het is om in momenten te denken. Het biedt toegevoegde waarde om in te spelen op thema’s als Valentijn, Pasen en vader- en moederdag. Daar ligt met onze vakkennis onze kracht.’

Uitbreiden
De instore bakery is inmiddels een half jaar open en Hendrix is erg tevreden over de eerste periode. ‘We hebben ontzettend veel positieve reacties gekregen. De gasten van Van der Valk vinden het hartstikke leuk en hebben de Bakery Store echt omarmd.’

Doel is om het concept verder uit te rollen. Niet alleen naar andere vestigingen van Van der Valk, maar ook richting zorginstellingen, groothoreca en de recreatiesector. ‘Deze instanties en ondernemingen vragen meer flexibiliteit en service met daar tegenover minder grote volumes. Dat sluit goed bij ons aan als bakkerij in het middensegment.’

Hendrix besluit: ‘We hebben veel vertrouwen in deze formule. Het is een heel andere benadering dan puur het leveren van brood, en het concept biedt zowel voor Van der Valk als voor ons voordelen. Het mooie is dat we allebei onze eigen expertise en vakmanschap gebruiken om er gezamenlijk een succes van te maken.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels