nieuws

Paul Bringmann: ‘Jumbo-La Place mooie deal’

Foodconcepten

DOETINCHEM – Paul Bringmann noemt de overname van La Place door Jumbo ‘een mooie deal’. Hij wil zich verder niet uitlaten over de overname.

Paul Bringmann: ‘Jumbo-La Place mooie deal’

‘La Place is een mooi bedrijf en dit is een mooie deal’. Zo reageert Paul Bringmann op de overname van de horecatak van V&D door Jumbo Supermarkten. Bringmann is de geestelijk vader van La Place die de keten tot grote hoogte stuwde.De voormalig La Place topman wil zich verder niet uitlaten over de toekomst van de keten. ‘Dat is aan mijn opvolger, ik ga daar geen uitspraken over doen.’

Everydaylowpricing
Bringmann deelt vanuit het verleden wel de everydaylowpricing-strategie van Jumbo. Over la Place zegt de voormalig directeur in het boekje ‘Mijn naam is Paul Bringmann en ik sta voor lekker eten': ‘Hoe hoger het inkoopvolume, hoe lager de prijs. Hoe lager de prijs voor de klant, hoe hoger het volume dat je omzet. Hoe meer klanten, des te meer mogelijkheden om (additionele) omzet te scoren. Het is heel eenvoudig, maar velen hebben de verleiding om de marge te hoog te maken, waardoor dit principe aan kracht verliest.’

Businessmodel
Over het businessmodel van La Place: ‘Aan de voorzijde profileren we ons als horeca, achter de schermen hanteren wij de discipline en logistiek van de retail.’ Over de kosten: ‘Het vervelende van horeca is dat het aandeel van personeelkosten zo groot is. Wij geven meer aan personeel uit dan dat wij aan grondstoffen uitgeven, ik geloof 32 procent.’ Over de kennis die Jumbo koopt: ‘In onze computer staan 2500 tot drieduizend recepten voor gerechten en producten, inclusief calculatie. Onze medewerkers moeten die bereidingswijze blind volgen. Aan die strategie doen we geen concessies, daar zie ik persoonlijk op toe. Want als je dat toestaat, glijd je af en dat straft de consument genadeloos af.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels