artikel

Huwelijk La Place en Jumbo geen simpel een-tweetje

Foodconcepten

Jumbo-directeur Frits van Eerd zegt bij de overname van La Place: ‘Jumbo en La Place zijn beide sterke merken en kunnen samen de markt van food verder gaan veroveren.’ Maar zo simpel is het huwelijk tussen food en horeca niet. Frits komt een mijnenveld aan regels tegen.

Huwelijk La Place en Jumbo geen simpel een-tweetje

Algemeen directeur Frits van Eerd van Jumbo noemde kort na aankoop La Place een geweldige aanwinst voor het Jumbo-concern. ‘La Place sluit naadloos aan bij onze ambitie om onze klanten het allerbeste op het gebied van food te bieden en hun verwachtingen daarmee te overtreffen.’ De leek denkt dan dat de supermarkt makkelijk een restaurantfunctie kan gaan spelen en het La Place-restaurant flessen wijn van de Jumbo kan gaan verkopen. Maar zo simpel ligt het niet.

Ook voor het huwelijk tussen Jumbo en La Place heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport samen met Platform31 en BRO een infographic met voorbeeldsituaties gemaakt van wat er wel en niet kan voor een retailer die restaurant wil spelen of vice versa. Het is een amusant en bij wijle absurd werkje. In vier voorbeelden wordt qua regelgeving vooral gekeken naar de Drank- en Horecawet en het bestemmingsplan, omdat deze regels in de praktijk vaak als struikelblokken worden ervaren. Ze gaan daarbij uit van een horeca-echtpaar, maar dat kan in de praktijk natuurlijk net zo goed een supermarktondernemer of -keten als Jumbo zijn.


Het La Place merk kan in de supermarkt, maar Jumbo-assortiment in La Place is hels moeilijk


In de voorbeeldsituatie van een restaurant plus detailhandel wordt echtpaar Hendriks beschreven dat een restaurant runt en extra inkomsten wil genereren door streekproducten en schilderijen te verkopen, bij voorkeur vanuit het restaurant en tijdens openingstijden. Omdat in het restaurant ook alcohol wordt geschonken, is het volgens de Drank- en Horecawet niet toegestaan om artikelen te verkopen in dezelfde ruimte. Wel kunnen de schilderijen worden opgehangen in het restaurant met een verwijzing naar een webshop. Deze webshop moet echter een separaat bedrijf zijn. Het echtpaar Hendriks kan zijn gasten wijzen op deze webshop, bijvoorbeeld door hen een kaartje mee te geven. Zo absurd blijkt een natuurlijke ‘koppelverkoop’ te zijn.

La Place

De streekproducten mogen, volgens dezelfde wet, niet in het restaurant zelf, maar wel in een afgescheiden ruimte in het bedrijfspand worden verkocht. Die ruimte moet voor bezoekers toegankelijk zijn, zonder door ruimtes te hoeven gaan waar alcohol wordt gedronken of opgeslagen. Een aparte toegang vanaf de straat is dus nodig. Een doorgang of doorkijk tussen beide ruimtes mag wel, bijvoorbeeld met een afsluitbaar hek. Dat geldt dus ook voor een Jumbo die een restaurant begint. Eten achter de kassa in de winkel lijkt onmogelijk.


Lees ook:
Paul Bringmann: ‘Jumbo-La Place mooie deal’
Jumbo wil la Place uitbreiden
Jumbo neemt La Place over
V&D krijgt uitstel van betaling


Terug naar het voorbeeld: omdat in deze ruimte overwegend levensmiddelen worden verkocht, mag er bovendien ook zwak alcoholhoudende drank worden verkocht om mee te nemen. Wat betreft de laatste optie, moet het echtpaar wel het bestemmingsplan en de lokale Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente controleren, want ook die verbindt vaak regels aan de combinatie van horeca en detailhandel.

Kortom, Jumbo kan er geen uniform beleid op loslaten. Het laten integreren van een La Place in een Jumbo is dus moeilijk, alleen al omdat je in een La Place een biertje kunt drinken. Noem het dan een proeverij. Maar de ruimte waarin bijvoorbeeld een proeverij plaatsvindt, moet aan dezelfde eisen voldoen als een regulier horecapand (onder andere aparte ingang, minimaal twee toiletgelegenheden inclusief voorzieningen voor het wassen van handen en alleen via een voorportaal toegankelijk vanuit de proeverij). Er zijn dus kansen om het La Place-merk een plek te geven in de supermarkt. Maar omgekeerd supermarktassortiment via La Place verkopen, is hels moeilijk.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels