artikel

High Tech Campus: Foodtrends in de praktijk

Foodconcepten

EINDHOVEN – Een reeks foodformules staat op The Strip, het centrale ontmoetingspunt, van The High Tech Campus ook wel omschreven als de slimste vierkante kilometer van Nederland.

High Tech Campus: Foodtrends in de praktijk

Een innovatieve, internationale omgeving waar ontmoeten belangrijk is en waar meer dan 10.000 mensen werkzaam zijn. De Campus in Eindhoven biedt plaats aan 135 bedrijven en 60 startups uit meer dan 70 landen. Ze hebben overal food tot hun beschikking van retail tot chic restaurant. Eurest is de exploitant op dit bijzonder stukje Eindhoven, afgebakend, maar voor iedereen toegankelijk. Een terrein waar innovatieve bedrijven en startups elkaar versterken. Dat leidt jaarlijks gemiddeld tot 20 patentaanvragen, waarvan er vier doorbreken. Aanvankelijk was de High Tech Campus voorbehouden aan Philips. Sinds 2012 is dat veranderd. De campus kwam in handen van private investeerders die ook andere bedrijven toelaten. De groei is onmiskenbaar. In 2009 huisden er 400 pandbewoners in de gebouwen op de campus, nu zijn dat er 10.000. Naar verwachting ligt dat aantal binnen enkele jaren op 12.000.

eindhoven1

Voor eigen rekening

Eurest, dat sinds 2004 actief is op de campus, groeide mee. De cateraar introduceerde voor eigen rekening en risico nieuwe horecaformules uit binnen- en buitenland. Dat gebeurde in nauw overleg met de High Tech Campus, zeggen Collin Goedhart en Jan Jacob van Donselaar. De eerste is namens Eurest operationeel manager van The Strip waar de horeca is ondergebracht, de tweede is managing director van Eurest in Nederland. Samen leiden ze Misset Catering rond op The Strip, een gebouw van 400 meter waar bezoekers en ‘bewoners’ elkaar ontmoeten om te eten, te drinken, te vergaderen en te vieren. Alle nationaliteiten komen hier samen. Het horeca-aanbod, dat bestaat uit acht formules, is hier op afgestemd. Om te beginnen schuiven we aan in Lokl, de koffieformule van The Strip, waar ze Starbucks schenken. Want ‘het populairste koffiemerk van de wereld’ mag in een inter nationale omgeving niet ontbreken. Tal van koffiesoorten zijn er verkrijgbaar, net als lokale zoetigheden, broodjes en salades.


Opvallend:
– alle nationaliteiten komen hier samen

– formules zijn trendy en eigentijds, de producten waar mogelijk regionaal en vers
– bezoeker moet binnen vijf seconden een contactmomentje/verrassingsmomentje hebben met één van de medewerkers
– telers komen in The Mart zo nu en dan uitleggen hoe ze te werk gaan


eindhoven2

Bedrijfscatering nieuwe stijl

Wie een rondje door The Strip maakt, komt tot de conclusie dat hier sprake is van bedrijfscatering nieuwe stijl. De catering is net zo divers, verrassend en intelligent als de horeca in het centrum van een middel-grote stad. De formules zijn trendy en eigentijds, de producten waar mogelijk regionaal en vers. Op een aantal plaatsen zien we frontcooking, bereidingen in het zicht van de gast. En toch gaat het hier om bedrijfs- catering of bedrijfshoreca. De gasten zijn immers medewerkers of bezoekers van de bedrijven die op de campus zijn gevestigd. Als één formule op The Strip iets weg heeft van een traditioneel bedrijfsrestaurant, dan is dat The Mart, een restaurant met 426 zitplaatsen. Maar ook dit restaurant heeft een andere invulling dan standaard. Het is een sfeervol zelfbedieningsrestaurant, met indien mogelijk, verse biologische groenten. Liefst afkomstig uit de streek. Frontoffice keuken en gerechten zijn sfeervol belicht en verleidelijk gepresenteerd. Goedhart: ‘Wij hebben als stelregel dat de bezoeker binnen vijf seconden een contactmomentje dan wel een verrassingsmomentje moet hebben gehad met één van de medewerkers. Ja, dat kan, ook bij drukte. Door middel van een knikje of een gebaar kun je al contact maken.’
Al Fresco

Eten verbindt

Verse bereiding, beleving en snelheid zijn belangrijk. The Mart wordt dagelijks door 700 gasten bezocht. Telers komen in The Mart zo nu en dan uitleggen hoe ze te werk gaan. Een asper- geteler vertelt waar en hoe hij zijn product teelt. Een varkenshouder laat drie varkens buiten bij de ingang in een hokje hun din-gen doen. Ook hij vertelt zijn verhaal. Mensen willen weten waar hun eten vandaan komt, hoe het tot stand is gekomen en wat er in allemaal in zit. Van Donselaar: ‘We verstrekken informatie over de herkomst en staan op het standpunt dat je met eten mensen kunt verbinden, dat je er ontmoetingen mee kunt creëren.’ Gasten van de restaurants worden uitgedaagd om een kijkje te nemen bij de telers. Bij boeren en tuinders die produceren voor Eurest. Van Donselaar: ‘Wij zeggen: stap op zondag eens op de fiets en ga bij die en die teler kijken, zodat je de herkomst zelf ziet en ervaart.’ Boven The Mart ligt De Lounge. Stijlvolle ambiance, chique vertrekken. Hier kun je op directieniveau ontmoeten, vergaderen, lunchen of dineren. We zien tafels gedekt met linnen. Bekende grootheden, onder wie koning Willem-Alexander en prins Albert, schoven hier aan.

Gemalen kruiden

De wandeling voert ons vervolgens door het Conference Center, met alle faciliteiten die nodig zijn op niveau te kunnen vergaderen. We belanden bij Subway, een internationale formule die op The Strip 250 bezoekers per uur kan verwerken. Het is op dat moment 12.10 uur. Voor de balie van Subway wachten tientallen klanten op hun beurt. En weer verder. Als we de drempel van de Indiase formule Love my Curry overschrijden, worden we begroet door chef Raghu Bhagirath. Hij overhandigt ons, ondanks de drukte, spontaan een garnalenhapje met rijst. Vers bereid, zoals de Indiase chef alles vers bereidt. Dat is zijn passie, zijn leven, zijn geloof. De authentieke curry’s, tikka’s en kofta’s worden grif gekocht. Dampend van de gemalen kruiden en specerijen die de Indiase keuken zo uniek maken. De gerechten worden op de borden geschept door de chef zelf en zijn vrouw. De inrichting van Love my Curry onderscheidt zich door gebruikte materialen en golfplaten, zoals in het land van herkomst gebruikelijk. Als we de formule verlaten zijn alle tafels bezet, een beeld dat we ook in de overige restaurants tegenkomen. De capaciteit zal vergroot moeten worden.


Opvallend: 
– Subway op The Strip kan 250 bezoekers per uur verwerken
– Gasten van Daely kunnen picknickmanden kopen, zodat ze samen elders kunnen lunchen
– Als je duurzaam wilt ondernemen, moet je de factor mens ook meenemen
– Als we de formule verlaten zijn alle tafels bezet, een beeld dat we ook in de overige restaurants tegenkomen


eindhoven

Verse frites

De formule Daely is bestemd voor mensen met weinig lunchtijd. Kenmerkt zich door een divers aanbod, dat onder meer bestaat uit smoothies, shakes, versgemaakte soepen en broodjes, tot puntzakken frites en snacks bij de counter van Franky. De frites wordt overigens vers bereid en is dus niet voorgebakken. Dat is bijzonder voor een bedrijfsrestaurant. Bijzonder is ook dat de snacks uit ‘de muur’ kunnen worden getrokken, zoals dat bij Febo gebruikelijk is. Gasten van Daely kunnen picknickmanden kopen, zodat ze samen met collega’s, bezoekers of vrienden elders kunnen lunchen, buiten aan het water bijvoorbeeld. Een verdieping hoger vinden we Al Fresco, een Italiaans restaurant. Ook hier is iedere tafel bezet. De Italiaanse chef meldt zich desondanks meteen. Pizza staat hier centraal, legt hij uit. Het is een traditioneel Italiaans product en dat geldt ook voor de overige gerechten die ze hier bereiden.

The Colour Kitchen

Nadat we buiten twee foodtrucks van nabij hebben bekeken – The Streetfoodtruck van Eurest en Joro’s Broodjestrommel van chef Menno Oerlemans – beëindigen we de tour in The Colour Kitchen, waar ze mensen die ‘wat minder geluk hebben gehad op de arbeidsmarkt’ klaarstomen voor functies in de horeca of catering. Ook in deze gelegenheid zijn alle tafels bezet. Jan Jacob van Donselaar: ‘Als je duurzaam wilt ondernemen, moet je de factor mens ook meenemen, vinden wij. Ook op dat vlak hebben we als bedrijfsleven onze plichten. Je hoort ondernemers vaak praten over de nadelen van het werken met mensen met een afstand en over quota die al dan niet behaald zijn. Een verkeerd uitgangspunt. Je moet die mensen gewoon een kans geven, punt.’ Hij zou het jammer en onaanvaardbaar vinden als mensen met een afstand hun dagen thuis op de bank slijten. Is ook hele-maal niet nodig. Bovendien blijken er parels tussen te zitten, aldus Van Donselaar. ‘Zonde om niets met deze talenten te doen.’


foodtruckFOODTRUCKS KOMEN OP
Binnen de bedrijfscatering beginnen foodtrucks langzaam hun plaats te verwerven. Op de High Tech Campus in Eindhoven worden ze op bepaalde plaatsen ingezet om een foodaanbod te verzorgen. Maar daar zal het niet bij blijven. Ook op andere grote locaties van Eurest, waar pandbewoners in meerdere gebouwen moeten worden bediend, zal de foodtruck ingezet gaan worden.


Tuin

Op enkele honderden meters afstand van The Strip is een zogeheten Community Garden ingericht, een tuin waarin producten worden geteeld ten behoeve van de restaurants. In het voorjaar en de zomer groeit en bloeit de tuin. Van Donselaar: ‘We spelen aan de ene kant in op trends en ontwikkelingen en zijn aan de andere down to earth. Die tuin is daar een uitvloeisel van.’

Foodvisie in The Strip op High Tech Campus

Vraagt u zich af hoe de toekomst voor uw business eruit ziet door huidige ontwikkelingen als blurring en veranderende behoeften van uw doelgroep? Het Foodvisie-event biedt in één dag vanuit verschillende invalshoeken inzicht, inspiratie en concrete handvatten voor uw dagelijkse praktijk en de toekomst. Het event vindt plaats bovenstaande inspirerende locatie, waar de toekomst centraal staat: De High Tech Campus in Eindhoven.

Lees ook de blog van spreker Bert-Jan Woertman: Food en horeca: verbindende factor op High Tech Campus

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels