nieuws

Positieve consumenten besteden meer aan food

Consument

Het vertrouwen van Nederlandse consumenten blijft onverminderd positief. Daarbij geven ze ruim 2 procent meer uit aan voedings- en genotsmiddelen.

Positieve consumenten besteden meer aan food
Bert Jansen

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De vertrouwensindex kwam uit op een niveau van 23. Het statistiekbureau constateerde daarbij dat het oordeel over het economische klimaat nauwelijks veranderde en de koopbereidheid van consumenten iets toenam.

Ruim boven het gemiddelde

Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in juni ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41.

Consumptie groeit harder

Het CBS maakte ook bekend dat consumenten in april 2,7 procent meer hebben besteed dan een jaar eerder. De groei was daarmee ook hoger dan de maand ervoor. Vooral aan kleding en woninginrichting werd meer uitgegeven, maar met een toename van de verkopen van 2,3 procent deden ook de verkopers van voedings- en genotsmiddelen het goed.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels