nieuws

Out-of-home profiteert van eind recessie

Consument

AMSTERDAM – Out-of-home concepten profiteren het meest van het eind van de recessie.

Out-of-home profiteert van eind recessie

Dat schrijft ING in haar rapport over de verwachtingen rondom supermarkten in 2016. Consumenten hebben het in de crisistijd verloren vertrouwen volgens ING weer hervonden. Echter niet de supermarkten, maar out-of-home concepten profiteren hier het meest van, aldus ING. ‘De stabiliteit bij supermarkten zorgt er voor dat in periodes waarin de consument de portemonnee makkelijker trekt, supermarkten beperkt profiteren. In de afgelopen jaren weten bijvoorbeeld restaurants veel sneller te groeien. Ook de bezorgmarkt voor maaltijden heeft zich verder ontwikkeld door platforms als Thuisbezorgd en Justeat en het toenemende aantal aanbieders.’ De bankanalisten verwachten dat de omzet van de supermarktbranche in 2016 met twee procent groeit.

Nonfood
‘Veel non-food winkeliers rondom supermarkten zien een steeds groter deel van de omzet in hun branche via e-commerce gaan. Ondanks het huidige bredere herstel in de detailhandel hebben veel fysieke winkels in non-foodretail het zwaar. Wanneer dat leidt tot afnemende passantenstromen en hogere leegstand, kan dit ook supermarkten raken’, meldt het ING Economisch Bureau in zijn rapport ‘Supermarkten: zelfde snelheid, andere koers’.

Meters
Tegelijkertijd waarschuwt ING voor een overschot aan supermarktmeters. ‘Vanwege de gebrekkige aanloop sluiten her en der winkels en komen winkels op de plaatsen waar die consument dan wel is (high-traffic locaties als stations en binnensteden). Tegelijkertijd zien beleidsmakers in de komst van een nieuwe supermarkt ook een uitweg voor kwakkelende winkelgebieden. Die oplossing van nu kan leiden tot een overschot aan supermarktmeters en daarmee het probleem van de toekomst zijn.’

Innovaties
Verder verwacht het ING dat supermarkten vanwege de groeiende belangstelling onder consumenten voor gezonde producten samenwerkingen aangaan met partijen in de zorg en de tech-branche. ‘Wanneer het op voeding en gezondheid aankomt zijn supermarkten een van de belanghebbenden. Partijen uit de zorgsector (zowel zorgverleners als verzekeraars) hebben uiteraard een belang en tech-bedrijven, zoals Philips, Google, Samsung en Apple zijn nieuwe toetreders. Zeker voor deze tech-partijen geldt dat ze een innovatiebudget hebben dat vele malen groter is dan dat van een Nederlandse supermarktketen. Dit maakt het voor die supermarkten des te interessanter om op raakvlakken samen te werken.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels