nieuws

Ekoplaza opnieuw winnaar in duurzaamheid

Consument

AMSTERDAM – Ekoplaza is voor de tweede keer op rij de meest duurzame supermarktketen. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst die door het bureau Rank a Brand wordt opgesteld.

Ekoplaza opnieuw winnaar in duurzaamheid
EkoPlaza Den Haag aan het Kerkplein.

Ekoplaza behaalt op de ranglijst van Rank a Brand een B-label, wat inhoudt dat het merk goed presteert op het gebied van duurzaamheid, maar dat er nog wel enkele verbeterpunten zijn. Jumbo is tweede met een C-label, gevolgd door Albert Heijn, Plus en Deen met een D-label.

CO2-Uitstoot
EkoPlaza presteert door het vrijwel volledige biologische aanbod erg goed op milieubeleid en dierenwelzijn. Daarnaast laat de keten stappen zien om de uitstoot van CO2 te verlagen, is alle elektriciteit groen, wordt alleen FSC-gecertificeerd papier gebruikt voor promotiematerialen en worden verschillende producten aangeboden met een sociale certificering. EkoPlaza kan volgens Rank a Brand zijn score nog verder verhogen door meer duidelijkheid te verschaffen over een sociale certificering voor verschillende productgroepen en over de CO2-uitstoot.

Huismerkproducten
Jumbo presteert volgens Rank a Brand redelijk en krijgt een C-label, waarmee het redelijk op weg is, maar er valt nog genoeg te doen. Jumbo krijgt vooral punten door het verlagen van de CO2-uitstoot en door verschillende huismerkproducten (zoals koffie en bananen) aan te bieden die een sociale certificering dragen.

Minder goed
De overige ketens doen het minder goed. Albert Heijn, Plus en Deen komen uit op een D-label wat volgens Rank a Brand inhoudt dat de ‘eerste mijlpalen zijn behaald, maar er moet nog veel gebeuren’. Deze drie ketens behaalden onder andere punten voor het dragen van sociale certificering van huismerkproducten. De grote meerderheid van de supermarktketens haalt een E-label. Het gaat hierbij om Lidl, Aldi, Spar, Coop, Hoogvliet, Dirk, Poiesz, Boni en Emté.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels