blog

Meer 65-plussers: wat kun je doen als horeca en retail?

Consument

Het aantal 65-plussers in Nederland groeit. Wat betekent dat voor horeca en retail? Welke kansen liggen er? Realiseert u zich voldoende hoe en of uw bedrijf is ingericht voor ouderen? Niet iedereen doet dat, zo bleek. De vader van Petra werd weggestuurd voor het krantenschap. Lees haar blog.

Meer 65-plussers: wat kun je doen als horeca en retail?

Mijn ouders zijn al 25 jaar aan het rentenieren. Ze hebben eerst veel gereisd en deden allerlei vrijwilligerswerk maar nu komen ze als 85-plussers weer in een hele andere fase van het leven.
Dat proces voltrekt zich heel langzaam, zonder dat je het merkt. Plotseling ontdekte ik dat de porties in het restaurant voor hen te groot worden. Mijn moeder is dol op toetjes maar ze neemt nu vaak alleen een cappuccino, en ook mijn vader zegt steeds vaker nee. Deels omdat de dokter vindt dat ze op gewicht moeten blijven en dat is best lastig als je minder beweegt, maar ook omdat ze simpelweg minder trek hebben.

Weggestuurd
Eten begint centraal te staan in hun dagelijkse gang van zaken, alles eromheen hangt er mee samen. Het boodschappen doen op de vaste vrijdagmorgen is een standaard ritueel geworden. Dat doen ze samen; mijn moeder doet alles in de kar en pa staat voor het schap de krant te lezen. Hij werd onlangs weggestuurd op zijn vaste stek want ‘kranten zijn voor de verkoop’. Die supermarkt is nu dus een klant kwijt, terwijl ze het ook juist als kans hadden kunnen zien.

Onlangs liep ik eens mee en ik zag meer veranderingen: mijn moeder kocht nooit gesneden groenten want ‘dat kun je thuis toch wel snijden’. Maar nu ze minder lang kan staan, koopt ze gesneden groenten en ook andere kant-en-klaar-dingen. Aan de andere kant kookt ze soms weer heel uitgebreid en lekker traditioneel voor een groep oudere, single-dames, want die koken geen grote pannen snert meer voor zichzelf alleen. Deze dames vinden dat nog lekker en dan is het bijna de hele dag feest. “Goh ik eet meer dan normaal, veel gezelliger zo met z’n allen aan tafel in plaats van alleen”.

Diversiteit in groep neemt toe

Uit alle cijfers blijkt dat de 65+ groep steeds groter wordt; de groep stijgt van 3 miljoen naar 3.5 miljoen in 5 jaar. Bovendien worden ze  steeds ouder. De bestedingen van deze groep worden steeds groter en belangrijker. De diversiteit in deze groep neemt echter ook toe: verschillen in inkomen, eetgewoonten, gezondheid en leefomstandigheden en daar zal de markt op in moeten spelen. Naast dat ze misschien minder eten willen ze andere dingen, zeker als ze langer zelfstandig wonen en vaker een eenpersoonshuishouden vormen.

Kant-en-klaar-maaltijden voor een persoon worden steeds belangrijker, maar dan moeten deze wel gezond zijn en ook genoeg groenten en vooral smaak bevatten want 65-plussers zijn vaak kritisch. Zeker aan de bovenkant van de markt ontstaat meer ruimte voor kwalitatief betere en luxere producten die aansluiten bij de wensen van deze nieuwe generaties ouderen.

Petra Venekamp

Auteur Petra Venekamp

Eten en alles eromheen wordt steeds meer een sociaal gebeuren, dus daar kunt u rekening mee houden om deze groep net even wat meer te helpen en te laten beleven. Mogelijk dat u misschien iets eerder open kunt als restaurant; een borreltje om 17.00 uur, eten om 18.00 uur en weg om 19.30 uur want zo laat wil men niet meer eten.

Vriendelijke ‘Goedemorgen’

Ontwikkel mee met al deze ontwikkelingen want het is een interessante groep, en niet alleen in product maar vooral ook in gastvrijheid. Soms kunnen kleine dingen al veel effect hebben. Denk er maar eens over na: het kan best zijn dat jouw vriendelijke ‘goedemorgen’ het eerste is wat deze klant hoort op deze dag.

Meer 65-plussers: wat kun je doen als horeca en retail?

De lijst met aandachtspunten voor 65-plussers is natuurlijk oneindig maar je kunt letten op:

  • Kleinere porties
  • Gezond eten
  • Eten en boodschappen doen als sociaal aspect
  • Kant-en-klaar-maaltijden om langer thuis te kunnen blijven wonen
  • Diversiteit in de 65+ groep groeit
  • Minder zout/vet
  • Producten om aan te sterken zonder dat het grote hoeveelheid is
  • Grotere teksten op de verpakking
  • Verpakking makkelijker maken voor ouderen
  • Eten is meer dan ooit gericht op gezelligheid
  • Porties in de winkel voor 1 persoon
  • Extra service; help inpakken, neem de tijd
  • Nog meer gemaksproducten zoals gesneden groenten
  • Kant-en-klaar-producten in allerlei branches en prijsklasse
  • Toegankelijke winkel; ruime entree, een bankje/zithoek etc

En vul de lijst gerust aan met goeie tips in de reacties hieronder!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels