blog

Wat maakt een pop-up succesvol? (vlog)

Blog

Wat maakt een pop-up succesvol? Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken over inspirerende dingen in foodretail.

Wat maakt een pop-up succesvol? (vlog)

Pop-ups zijn heet. Je kunt de deur niet uit of er popt iets up. Pop-up markt, pop-up winkel en ja, zelfs pop-up dinners. Overeenkomsten? Vaak tijdelijk, vaak een link met horeca en vaak hartstikke drukbezocht. Maar wat maakt de pop-up zo succesvol? En vooral: wat kunnen we hiervan leren? Pen en papier klaar? Go!

Be Flexible

Pop-up’s zijn vaak leegstaande gebouwen gecombineerd met creatieve ondernemers. Vaak betekent dat je het dus moet doen met wat je krijgt. Rare vorm van de locatie? Vreemde plek in de stad? Geen verwarming, water of gas? Be flexible. Want: niemand anders krijgt de kans om hier wat fantastisch van te maken en vaak krijg je veel meer vrijheid, dus doe er je voordeel mee!

Doe één ding heel goed. Megagoed.

Wat je vaak ziet is dat pop-ups zich richten op één specialiteit. Puur, simpel en vooral: g-e-n-i-u-s. Kies iets wat veel mensen leuk of lekker vinden, en go crazy. Tosti-bonanza. Of alleen gele dingen serveren (oh yes!). Geen gekke fratsen ernaast, maar alleen dat ene product. En dat doe je dan supergoed. Wedden dat iedereen dat wel even wil proeven?

Testing one-two

Een popup kan ook een prachtige testrit zijn voor nieuwe concepten of producten. Je ziet het in grote steden al vaker: sterrenrestaurants die als een soort bijproject een pop-upje openen. Nieuwe kaart? Pop-up dinner. Nieuw product? Eerst pop-uppen. Ideaal om de doelgroep te testen en meteen even te proefdraaien met het idee.

Op = op!

Creëer schaarste. Übereasy en je hoeft er zelf soms niks voor te doen: de meeste pop-ups hebben een aflopend huurcontract. Ook als je die niet hebt is het aan te raden: stel een einddatum. Mensen komen sneller even kijken als ze weten dat het tijdelijk is.

Ik ging voor de foodmagazine-vlog kijken bij de pop-up winkel van Arla, op het station in Utrecht. Zij hadden hier een IJslandse pop-up ter promotie van een van hun merken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels