blog

Foodservice: pak deze drie onzekerheden aan

Blog

De foodservicemarkt bevindt zich in ongekend dynamische omstandigheden. De markt is booming maar tegelijkertijd ook erg onzeker. Hoe zorgt u dat klanten bij u in de rij staan? Martijn Rol, sectormanager Horeca bij de Rabobank benoemt drie onzekerheden die u de baas zou moeten worden.

Foodservice: pak deze drie onzekerheden aan
Martijn Rol

De foodservicemarkt verandert. De vraag naar ‘buiten de deur eten’ groeit en wordt gestimuleerd door de aantrekkende economische groei en een consument die weer geld durft uit te geven. Er is echter veel meer aan de hand dan alleen het verbeterde macro-economische klimaat. Brede maatschappelijke veranderingen zorgen ervoor dat de foodservicemarkt booming is, maar tegelijkertijd ook veel onzekerder is geworden. Is uw bedrijf bestand tegen deze drie onzekerheden:

Onzekerheid 1: de veranderende consument

De consument werkt niet meer van 9 tot 5 en eet dus ook niet meer braaf drie keer op een dag. De consument flexwerkt, op verschillende locaties, onderweg, thuis of op kantoor en heeft het druk, druk, druk. De consument eet op meerdere momenten van de dag en wil ontzorgd worden, zoekt gemak en lekker eten, maar dan wel als het even kan zo snel mogelijk. Hij vertoont daarbij ‘hybride’ gedrag. Oftewel: niet meer in een hokje te plaatsen, sterk de behoefte aan een persoonlijk product, een product met ‘meerwaarde’ dat een unieke herinnering of emotie creëert. Beleving is daarbij het modewoord. Is het product niet uniek, maar standaard? Dan komt het nog maar op 1 ding aan: de prijs. Zie daar de noodzaak bij veel grote horecaketens om op te schalen om zo volume te creëren, kosten te beperken en een scherpere prijs te kunnen bieden.

Onzekerheid 2: branchevervaging

Blurring, nog zo’n modewoord. Supermarkten, warenhuizen, meubelwinkels, kappers, zorginstellingen en allerlei andere retailers en dienstverleners worstelen met de uitdaging om uniek te zijn en vooral weg te blijven uit het grijze middensegment. Veel vallen terug op de introductie van horeca-concepten. Want, food = hot: consumenten gaan werken, winkelen en wonen waar er goed gegeten kan worden, het liefst met de nodige belevingselementen. Wij merken in toenemende mate een versmelting tussen verschillende sectoren en verdienmodellen. Ook vanuit de vastgoedbranche zie ik een transformatie richting horeca. Veel winkels, kantoren en monumenten staan leeg en krijgen een nieuwe bestemming als koffiecorner, hotel of foodmarket.

Onzekerheid 3: grip op de keuze van de gast?

Toenemende concurrentie enerzijds en een kritische consument anderzijds. Daarbij de opkomst van diverse online platforms zoals Iens of thuisbezorgd.nl die de gast probeert te verleiden via hen te reserveren of te bestellen. Tegen een lucratieve provisie uiteraard. De grootste concurrentie voor de horeca komt straks uit de hoek van de supermarkten, want die supermarkten grijpen hun kansen. Bij LaPlace begint het pas: Jumbo neemt de foodserviceketen over omdat zij ook signaleren dat de consument meer en meer buiten de deur gaat eten. Albert Heijn verleidt bijna 1 miljoen van hun klanten om via hun restaurantactie bij restaurants te gaan eten. Alle klantloyaliteit lijkt naar ‘Appie’ te gaan? Wat verdient de restauranthouder aan de deal? Kortom, wie bepaalt straks waar mensen gaan eten?

Flexibel en uniek

Als deze veranderingen één ding duidelijk maken is het dat uw bedrijf flexibel moet zijn. Flexibel in concept, locatie en product, om zo snel in te kunnen spelen op trends en marktontwikkelingen. Dit vraagt veel creativiteit van u en uw medewerkers. De vraag is of u steeds weer in staat bent om een uniek product te bieden waarmee u de gast kunt verrassen. Of anders achter de schermen een operationeel geoliede machine weet te creëren om een zo laag mogelijke prijs te kunnen bieden. Mijn tip: doe beiden en creëer de paradox van een uniek product tegen een zo’n scherp mogelijke prijs. Geheid dat de gasten bij u tot buiten in de rij staan.

Bent u de drie onzekerheden de baas? Ik ben benieuwd naar uw ideeën…

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels