blog

Hyper relevante retail: online én offline

Blog

‘Beeld je eens in dat winkels gebruik maken van de data in mijn smartphone. Dan zouden ze weten welke recepten ik heb opgezocht de avond voordien.’ Steven van Belleghem blogt over de magie van hyper relevante retail.

Hyper relevante retail: online én offline
Steven van Belleghem

Retail verandert snel. Retailers voelen de druk van de veranderingen. Drie jaar geleden dachten velen nog dat online retail slechts een handvol sectoren van de retail zou beïnvloeden. Anno 2016 weten we beter. Niemand ontkomt aan de verandering.

Retail was vroeger volledig offline. Nu krijg je soms het gevoel dat online het enige is wat zal overleven. De realiteit is dat het verschil tussen online en offline niet meer bestaat. We leven in een wereld waar elke shopper altijd online én altijd offline is. We gaan naar een phygital retail omgeving waar er amper nog verschil te merken valt tussen online en offline.

Toename hyper relevantie

In de online-wereld gaan we de komende jaren een enorme toename zien van hyper relevantie. De aanbevelingen die we nu krijgen in online advertenties zijn nog niet goed genoeg. Té vaak krijg je de kans om net dat product te kopen wat je net gekocht hebt. De data wordt nog onvoldoende sterk gebruikt. De komende jaren gaat dit hard veranderen en bedrijven als Facebook gaan daar snel het verschil maken.

Die hyper relevantie lijkt iets typisch voor de online wereld. Maar dat is net het spannende: hyper relevantie lijkt iets wat enkel kan werken in de digitale wereld, maar niets is minder waar. Door de opkomst van beacons, sensoren en andere data bronnen worden winkels in staat om dezelfde hyper relevantie aan te bieden op de winkelvloer. En dat maakt een wereld van verschil.

Magie met smartphone data

Ik kook graag. Heel graag. Ik ga graag lekker eten kopen in een fysieke winkel. Beeld je nu eens in dat de winkel gebruik kan maken van de data in mijn smartphone. Dan zou de winkel weten welke recepten ik heb opgezocht de avond voordien. Dan weet de winkel welke video’s ik heb bekeken ter voorbereiding van mijn lekker etentje. Als je die info dan gebruikt tijdens mijn shopping ervaring. Wow. Dan kan er magie gebeuren. Dan kun je me zelfs iets aanbevelen waar ik niet aan gedacht heb, maar dat een extra dimensie aan mijn gerecht heeft.

Beeld je in dat je dan als voedingswinkel ook nog gebruik maakt van de nieuwe Facebook bots. Bots zijn digitale service agenten die op basis van artificiële intelligentie perfecte dienstverlening kunnen aanbieden. Als je dergelijke bot hebt, dan zou ik tijdens mijn winkelbezoek nog hulp kunnen krijgen van je bot die mij advies geeft op basis van zijn kennis rond food pairing.

Schakel verschil online en offline uit

Allicht zien sommigen onder jullie dit als science fiction. Een scène uit Minority report zelfs. De realiteit is echter dat al het bovenstaande al mogelijk is. Alles bestaat om over te schakelen op dit scenario. Het vraagt enkel de verbeelding om het verschil tussen online en offline voorgoed uit te schakelen. Het vraagt de verbeelding om scenario’s te bedenken waarbij je erin probeert te slagen een wereld van hyper relevantie voor je klant te bouwen. Wie daar als eerste in slaagt, zal knallen. Daar ben ik zeker van!

Foodvisie Event 2015

Steven van Belleghem is één van de sprekers op het Foodvisie Event 2016. Hij is expert op het gebied van customer focus in een digitale wereld en partner bij Nexxworks. Verder is hij auteur van drie bestselling boeken over klantrelaties en deeltijd professor aan de Vlerick Business school.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels