blog

Regel de PR gewoon samen met je buren

Blog

1+1 is soms echt 3! Dit geldt zeker voor de euro’s die je uitgeeft aan je marketing. Veel ondernemers blijven alleen bezig met hun eigen zaak en denken ook zo in het geval van marketing, terwijl je door samenwerking veel meer mensen en doelgroepen kunt bereiken. En dan hoef je nog niet eens, heel eng, direct samen met een concurrent iets te doen. Wat dan wel? Lees de blog van Petra Venekamp.

Regel de PR gewoon samen met je buren
Petra Venekamp

Je kunt als bakker, slager, restaurant of supermarkt heel gemakkelijk met je gerechten of producten inhaken op een evenement of op een grote tentoonstelling in het museum. Alleen dan al word je beter gevonden op social media. Als iemand op Google zoekt naar dat evenement, dan komt jouw aanbod ook naar boven via de zoekopdracht. Vraag anders aan het museum of jouw aanbod bij hen op de website mag staan en krijg ook zo extra bezoekers, en mogelijk zelfs nieuwe.

Werk samen met je straat

We liepen eens door Assen tijdens een beeldententoonstelling van het terracotta-leger uit China. Het viel ons tijdens de wandeling op dat sommige ondernemers daar zo leuk en interessant op inspeelden. Hierdoor werden we naar binnen getrokken en kochten we producten en eten (niet eens Chinees). Het maakte indruk, er was wat te beleven en het viel op. Het werkt blijkbaar echt.

Werk samen met de andere bedrijven in je straat, door bijvoorbeeld gezamenlijk advertentieruimte in te kopen bij de krant. Meer ruimte geeft meer korting, het is dus goedkoper en je krijgt meer ruimte voor je geld, dus je valt meer op. En natuurlijk kun je dan nog steeds in je eigen huisstijl adverteren.

Branche-overschrijdend samenwerken

Je kunt ook met ondernemers uit een andere branche samenwerken. Een reisbureau geeft bij elke reis die ze naar Cuba boeken een kortingsvoucher mee aan de klant voor een heerlijk diner in het lokale Cubaanse restaurant, om zo alvast in de vakantiesfeer te komen. Zo krijg je een hele gerichte, nieuwe doelgroep in je horecazaak. Vergeet dan niet deze gasten ook weer welkom thuis te heten met een leuke actie.

Of gebruik de schalen van de Brocante-winkel in je straat om zo je koekjes of andere producten in je etalage te etaleren en zet er een visitekaartje van deze zaak bij. Natuurlijk staan er dan ook zaakjes met koekjes bij de Brocante-winkel. Zo kun je elke keer weer wat nieuws in je etalage zetten, zonder dat het je wat kost. En dit valt mensen op. Als er steeds wat nieuws te beleven is dan komen mensen ook gericht kijken en kopen. Iedereen heeft wel eens gehoord over de etalages van Harrods of Selfridges vooral in de kerst, maar dat kan natuurlijk ook jouw zaak zijn.

Maak samen een website

Door samen te werken met je concurrenten kun je veel extra’s voor je marketing-euro krijgen. Door gezamenlijk een website te starten om zo bijvoorbeeld het vergaderproduct van iedereen in de stad onder de aandacht te brengen. Dit levert veel meer op dan alleen maar de hits op deze site. Andere organisaties kunnen geïnteresseerd worden in jullie aanbod waardoor de site opeens interessant wordt voor een reviewsite.

Het persbericht (met foto) van samenwerkende ondernemers is altijd al veel interessanter voor de lokale pers dan van 1 bedrijf, want dan lijkt het plotseling een stuk minder op reclame. Je hebt dus veel meer kans dat het geplaatst wordt. Ook kun je zo gezamenlijk een stand inkopen op een beurs, waarvoor je alleen nooit het budget had gevonden. En ja, de bezoekers van de beurs zien dan natuurlijk ook je concurrent, maar ze zien ook jouw aanbod dat er anders nooit had gestaan.

Ik geloof echt dat elke zaak zijn eigen doelgroep heeft en ga ook altijd uit van je eigen kracht maar werk vooral samen om nog meer te bereiken! Heb jezelf mooie voorbeelden? Durf jij het: branche-overschrijdend samenwerken?

Blogger Petra Venekamp is adviseur in de gastvrijheidssector. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels