blog

Zegt IFTTT u al iets? Lees en duik in een nieuwe wereld

Blog

IFTTT, het zijn de softwarenerds die erover spreken maar verrassenderwijs is Tesco daar in food ook al mee bezig. En Tesco is ver. Is IFTTT de toekomst van food? Wellicht. Maar wat is IFTTT eigenlijk? En waarom gaan vijf letters de foodwereld op zijn kop zetten?

Zegt IFTTT u al iets? Lees en duik in een nieuwe wereld

Om te beginnen: IFTTT staat voor ‘If This Then That’. Het is een toepassing uit de softwarewereld: ‘als dit gebeurt doe dan dat’. Deze simpele regel wordt nu massaal omarmd door de internetwereld, vooral in relatief met ‘the internet of things’, de wereld waarin alle met andere apparaten communiceren via het web. Van koffiezetapparaat tot wekker, van auto tot garagedeur.

Een paar voorbeelden: ‘ik rijd met mijn auto de oprit op en de oven wordt voorverwarmd’ of ‘Als ik de kamer inloop gaat het licht aan’. Of ‘ als ik de kamer inloop speelt de muziekspeler mijn playlist.’

IFTTT en Tesco

Met dit principe van IFTTT in het achterhoofd heeft Tesco een platform ontwikkeld vanuit het Tesco lab. Kijk maar eens op ifttt.com/tesco . De mogelijkheden zijn fabuleus. Tesco heeft op dit platform zijn online webservice gekoppeld aan het leven van zijn klanten. Die klanten zijn regisseur en kunnen zelf IFTTT regels invoeren.

recipes tescoDe meest simpele is ‘als de prijs van speciaal bier daalt, geef mij een seintje’. Een andere is ‘als morgen de zon schijnt, stop een barbecuepakket in mijn bestelling’. Of ‘als het donderdag is, bestel dan melk’. Met een beetje voorstellingsvermogen gaat er een wereld aan mogelijkheden open. Misschien wel te veel mogelijkheden, maar toch.

tescotasEn dan doet Tesco er ook nog een stapje boven op. Met IFTTT laat Tesco zijn klanten bestellingen koppelen aan allerlei apps en social media. Een paar voorbeelden: Zo kun je ‘als je 5 km hebt gerend met de Nike app, automatisch een lekkere donut laten bestellen’. Of ‘als ik twitter om bier, zet dan een krat bier op mijn lijst’. Bizar, maar het kan.

Zijn ze gek geworden? Nee, bij Tesco zijn ze visionair. Op dit moment is het Tesco web gekoppeld aan 301 apps van onder andere Google Drive, BMW labs, Evernote, Instagram, Spotify, WordPress, Slack, Salesforce, ebay en noem maar op. Niet de eersten de besten.

Tesco1

Of het allemaal werkt? Geen flauw idee. Maar als we het hebben over een veranderde en wereld en over dwars door kanalen foodverkopen dan ligt hier in de basis een knap staaltje foodvisionair-werk. Nu maar wachten tot we hier ook kunnen IFTTT-en. En eigenlijk doet AH het ook al via de Bonuskaart en in zijn logistiek. ‘Als klant X melkpoeder koopt, dan luiers pushen’ of ‘als het mooi weer wordt, extra bbq vlees bestellen’.

De wereld is minder vreemd dan je denkt.

Peter Garstenveld is hoofdredacteur Distrifood en Foodmagazine

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels