blog

Food op een presenteerblaadje

Blog

Grote formules zijn op zoek naar omzet. Om extra pecunia te genereren is het noodzakelijk om over je eigen grenzen heen te kijken en omzet te zoeken in andere kanalen. Blurring. Zo wordt dit fenomeen genoemd. En zo zijn restaurants gaan retailen en cateren, schieten de lunchrooms in bakkerijen en markthallen als paddenstoelen uit de grond en drinken we wijn in de boekhandel of nippen we van een glas champagne in een kledingzaak. En waarom ook niet?

Food op een presenteerblaadje
Marijke Buijs, hoofdredacteur Bakkerswereld en Vleesmagazine

De consument verandert immers ook. Jongeren denken al lang niet meer in kanalen: boodschappen doe ik in de supermarkt en uit eten gaan, dat kan alleen in restaurants. Wel nee. Grenzen zijn er om overschreden te worden. Dus je handelt naar behoefte. Je koopt en nuttigt je warme maaltijd in de supermarkt en koopt die speciale honing in het hoekje ‘Streekproducten’ in het restaurant.

En je volgt alles wat hip and happening is op social media. Want ook de opmars van de smartphone heeft duidelijk bijgedragen aan een snelle ontwikkeling van nieuwe foodconcepten. Zowel in de foodretail als in foodservice. Consumenten informeren elkaar over allerlei verschillende onderwerpen en daar hoort ook het onderdeel food bij. Hoe scoor ik op een leuke manier food? Bloggers en vloggers op het wereldwijde web voldoende die handige en slimme tips delen.

Food is status

En food is status. Vroeger werd je weggezet als ‘geitenwollensokkentype’ als je vegetarisch at of in het seizoen een brandnetelsoepje brouwde. Die gedachte is nu wel omgebogen. Het is juist heel belangrijk geworden om je leefstijl te onderstrepen. En er is keuze genoeg: Fair Trade, Beter Leven, biologisch en ga zo maar door.

Het is niet voor niets dat storytelling – wat is het eerlijke verhaal achter het product? – zo’n vlucht heeft genomen. Hele seminars worden eraan gewijd. En dat is goed. Want die bewustwording bij consumenten heeft ook zijn positieve weerslag op zowel de industrie als op ambachtelijke foodondernemers. En het heeft de ontwikkeling van verschillende foodconcepten een flinke duw in de rug gegeven.

Voorbereid op de toekomst

De ontwikkelingen volgen zich razendsnel op. Daarom ook is het goed om op de hoogte te blijven van alle veranderingen. Tijdens het event van Foodvisie, dat op maandag 27 juni wordt georganiseerd op de High Tech Campus in Eindhoven, krijgt u alle consumententrends, voedingstrends en onderzoeken hiernaar op een presenteerblaadje.

Boeiende sprekers als horecaondernemer pur sang Bob Hutten, top kok Ron Blaauw en sales en shopper marketing director Edwin Blom van FrieslandCampina betreden het podium en er zijn interactieve praktische sessies die u concrete handvatten geven om direct in de praktijk te brengen. Zorg dat u voorbereid bent op de toekomst. Want alleen dan bent u in staat uw omzet te vergroten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels