blog

Food en horeca: verbindende factor op High Tech Campus

Blog

Onze horecaformule heeft een belangrijke invloed op ons innovatievermogen, blogt Bert-Jan Woertman van High Tech Campus. Maar hoe zit het met het innovatievermogen van food en horeca zelf?

Food en horeca: verbindende factor op High Tech Campus
Bert-Jan Woertman

Op het moment van schrijven is de Campus in rep en roer. We krijgen hoog bezoek. Angela Merkel heeft High Tech Campus Eindhoven uitgekozen voor een regeringsconsultatie tussen Duitsland en Nederland.

Ze is niet de eerste prominent die we ontvangen – ik kan u met gemak een lijstje met 50 internationale kopstukken uit business en politiek overhandigen – maar het blijft een hele happening. Het laat zien dat we met de Campus meespelen in de internationale top.

Creatieve geest nodig voor innovatie

Leuk, maar wat heeft dit met Food en Horeca te maken, hoor ik u denken. Ik durf te stellen dat onze horecaformule een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het succes van de Campus! Dat zit zo. De Campus is ontwikkeld als een plek waar hightech-bedrijven gemakkelijker, sneller en beter kunnen innoveren. Op dit moment werken op het terrein ruim 10.000 onderzoekers, ontwikkelaars en ondernemers aan de technologieën en producten van morgen. Voor succesvolle innovatie is ontmoeting van geest nodig. Effectieve uitwisseling van kennis en ervaring. Daarmee ontstaan nieuwe inzichten en uiteindelijk innovaties. En – zo blijkt ook uit veel onderzoek – goede ideeën ontstaan overal, op kantoor of in het lab, maar baanbrekende gedachten ontstaan vooral weg van de werkplek, aan de lunchtafel, of tijdens de vrijdagmiddagborrel.

Rol van food en horeca

Tijdens het ontwerp van de Campus is goed nagedacht over de rol van de horeca. De diverse gebouwen zijn niet uitgerust met royale bedrijfskantines, deze zijn juist allemaal geconcentreerd op één locatie. The Strip is het kloppend hart van de Campus. Het gebouw is 400 meter lang en beschikt over 7 restaurants, een Starbucks, Grand Café, AH-to-go, winkels, kapper, Wellness Center en Conference Center. Je kunt er ontbijten, dineren, lunchen, borrelen en vooral ontmoeten. Iedere dag, tijdens lunchtijd en aan het eind van de middag, stromen de kantoren, labs en cleanrooms leeg om even een vorkje te prikken in een verse lasagna, een Indiase curry of gewoon een soep met brood. Professionals zitten er schouder aan schouder, lopen toevallig een bekende tegen het lijf en bespreken er technische uitdagingen, problemen en dromen. Er is altijd wel iemand die je verder kan helpen.

Culinaire hapjes uit de 3D-printer

Om ontmoeting nog verder aan te jagen, organiseren we zo’n 150 events per jaar in ons eigen Conference Center middenin The Strip. Hier kunnen bezoekers de diepte in op onderwerpen zoals Body Sensor Networks, Internet of Things, Fotonica en de omzettingscoëfficiënt van silicium in zonnepanelen. Events zijn ook een manier om de Campus te verbinden met netwerken van buiten. En natuurlijk geniet iedereen tussen de presentaties en lezingen door van een sublieme catering. Canapé van zalmeitjes, drankje uit een reageerbuisje, we hebben nu zelfs een bedrijf dat culinaire hapjes uit de 3D-printer tovert. Als je het mij vraagt, bevordert een gevarieerd menu zelfs de creativiteit.

Horeca gaat over verbinden

Een laatste belangrijke rol die ik onze horeca toedicht, is de aantrekkingskracht op bezoekers en nieuwe werknemers. Technisch toptalent is schaars. Op de Campus werken zo’n 85 nationaliteiten. Hightech bedrijven werven wereldwijd en toptalent heeft de uitdagende banen op uitdagende plekken voor het uitkiezen. Dan is beschikken over een fijne omgeving met een gevarieerd aanbod van good food en good talks een bijzonder voordeel. Horeca gaat op de Campus verder dan eten en beleven, hier gaat het over verbinden.

Onze horecaformule heeft een belangrijke invloed op ons innovatievermogen op de Campus. Maar hoe innovatief is de horeca eigenlijk zelf?

Foodvisie Event 2015

Blogger Bert-Jan Woertman spreekt op het Foodvisie Event 2016. Hij is een enthousiaste netwerker, creatieve verbinder en ‘new business developer’. Buiten de gebaande paden denken, innoveren, dat is wat we van hem kunnen leren…

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels