blog

Foodsector onder vuur

Blog

Slakken die in andere huisjes worden gestopt, wijn met de meest vreemde toevoegingen erin… De Keuringsdienst van Waarde maakt consumenten wakker en ik kijk altijd met veel plezier naar dit programma.

Foodsector onder vuur
Wendy Noordzij is freelance redacteur voor Vleesmagazine

Ik vind het goed dat misleiding in de foodsector aan de kaak wordt gesteld. Bij de uitreiking van het Gouden Windei tijdens het televisieprogramma Radar werd uitgelegd dat consumenten op twee manieren beslissen: rationeel en ‘op de automatische piloot’. En 95 tot 99 procent van de dagelijkse beslissingen wordt gemaakt op basis van deze laatste manier. Bij het zien van bijvoorbeeld een bepaalde boodschap op de verpakking wordt het product razendsnel in de winkelkar gelegd.

Kiezen voor ambacht

De voedingsmiddelenbedrijven weten dat en proberen zoveel mogelijk in te spelen op die snelle aankoopkeuze. Maar hoe meer bovengenoemde programma’s misleiding aan de kaak stellen, hoe bewuster de consument wordt. En dat is positief voor de slager (mits hij wel eerlijk naar zijn klanten communiceert). Mede door negatieve berichtgeving over supermarktvlees kiezen mensen weer voor het ambacht. Dat blijkt ook uit de Slagersmonitor, die door onderzoeksbureau GfK is uitgevoerd. Ten opzichte van 2011 is het marktaandeel van de slagers met een index van 101 licht gestegen, ondanks een daling van 6 procent van het aantal slagerijen. Goed nieuws! Consumenten waarderen de slager hoger ten opzichte van de supermarkt als het gaat om kwaliteit en sociale aspecten, waaronder persoonlijk advies, maatwerk, visuele beoordeling en service.

Beleving creëren

Het creëren van beleving blijft heel belangrijk. Dat kan op vele manieren. Door de inrichting van de slagerij, het werken voor het oog van de klant, maar ook door het geven van workshops. De slagers die ik over dit onderwerp heb gesproken, waren allemaal heel positief. Het blijkt dat workshopdeelnemers over het algemeen vaker terugkomen en meer besteden. Ook demonstraties en presentaties zijn een goed middel. Laat bijvoorbeeld je paasassortiment tijdens een speciaal event eens proeven aan je klanten. Maar voor alle soorten van communicatie geldt: eerlijkheid duurt het langst. Zo weet je zeker dat je op de bank kunt genieten van kritische consumentenprogramma’s zonder zelf onder vuur genomen te worden. Dat is wel zo prettig.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels