blog

Zorgen over bedrijfsopvolging

Blog

Het CBS kwam maandag met zorgwekkende berichten over de agrarische sector in Nederland. Op een totaal aantal van 55 duizend bedrijven, waarvan meer dan de helft in handen is van een 55-plusser, hebben slechts een kleine 10 duizend bedrijven een bedrijfsopvolger. De rest nog niet, zo meldt het statistiekbureau.

Zorgen over bedrijfsopvolging
Albert Vinkenborg

Oorzaken voor het gebrek aan belangstelling om deze bedrijven over te nemen zijn er meer dan genoeg. In de eerste plaats zien veel potentiële opvolgers (kinderen) geen brood in het bedrijf van hun ouders. Het rendement is laag en de uren die gemaakt moeten worden om het bedrijf gaande te houden zijn navenant. Verder zijn de risico’s verbonden aan een overname groot. De regelgeving op tal van terreinen is onderhevig aan veel veranderingen en erg onzeker. Verstrekkers van kapitaal houden niet van onzekerheid en verwerken dit in hun financiering. Kortom, de kapitaal intensieve bedrijven kunnen veelal niet overgedragen of verkocht worden en zijn ernstig bedreigt in hun bestaan.

Zelfde doemscenario ambachtelijke sector

Hetzelfde doemscenario lijkt de ambachtelijke brood- en banketbakkerij sector te treffen. De overeenkomsten met de agrarische sector zijn groot. Kinderen zien geen toekomst (voor zichzelf) in de zaak van hun ouders. Overnames zijn kapitaal intensief en kapitaal verschaffers staan niet te trappelen om te investeren in de ambachtelijke Retail in Nederland. Daarbij komt dat schaalvergroting lijkt door te zetten en kleine bedrijven hikken steeds meer aan tegen de wettelijke regels op het gebied van hygiëne, inrichting van de onderneming, arbeidsomstandigheden en ga zo maar door. Waar ondernemers van nu in een gedoog situatie verkeren, zullen nieuwe eigenaren bij een overname opnieuw te maken krijgen met een ballotage door de verschillende diensten. Dit vooruitzicht helpt bestaande ondernemers niet bij het vinden van opvolgers.

Meerdere filialen

Waar vroeger de lokale bakker- en banketbakker een bakkerij achter de winkel had, heeft deze tegenwoordig vaak één of meerdere filialen. Bij een overname komt dus nogal wat kijken om nog maar te zwijgen over de omnichannel-strategie die starters de komende jaren zal bezighouden. Klein denken is overzichtelijk maar groot denken lijkt de toekomst. Potentiële ambachtelijke ondernemers kiezen bij voortzetting van een bedrijf voor veel onzekerheid en moeten bereid zijn grote risico’s te nemen. De vraag die je je kunt stellen is of het niet verstandiger is om klein te beginnen. Voor de oudere ondernemers (55+) zal het een hele uitdaging worden een antwoord te vinden op de vraag: Hoe ziet de toekomst van mijn bedrijf eruit wanneer ik er mee stop? Misschien iets om eens te bespreken rond te feestdagen in familiare kring.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels