blog

Dynamic pricing: grote kans voor kleine ondernemer

Blog

Dynamic pricing: de prijs van een product staat niet vast en deze wordt bepaald door bepaalde omstandigheden of afspraken. Deze manier van pricing biedt juist de kleine ondernemer mogelijkheden, zegt Albert Vinkenborg, oud-ondernemer en bedrijfsadvisieur.

Dynamic pricing: grote kans voor kleine ondernemer
Albert Vinkenborg

In de luchtvaartindustrie is dynamic pricing inmiddels een normaal middel. De prijs van de tickets wordt vaak aangepast naargelang de beschikbaarheid van plaatsen af- of toeneemt. Ook in de hotellerie is dynamic pricing normaal. Factoren die van invloed kunnen zijn op de prijs zijn naast de beschikbaarheid van kamers, de verwachte vraag uit de markt. Deze kan per minuut wijzigen door weer, evenementen, omgevingsfactoren, en concurrentie.

Elektronische prijskaartjes

De welhaast bekendste vorm van dynamic pricing is de prijsbepaling op de rommelmarkt. Een artikel is dan waard wat iemand bereid is er voor te betalen. Een moderne versie hiervan is natuurlijk marktplaats.nl. In het digitale tijdperk, de tijd van big data, kijken veel aanbieders van producten op websites constant naar elkaar. Om de gunst van de klant te winnen maar zeker ook om de beste prijs te krijgen worden prijzen voortdurend aangepast. Wanneer bedrijven niet alleen digitaal, maar ook in fysieke winkels actief zijn is dit een hele uitdaging. We zien dan ook steeds meer bedrijven pionieren met elektronische prijskaartjes. Bekende voorbeelden hiervan zijn de Media Markt en de Staples. Alsof omgaan met dynamic pricing nog niet ingewikkeld genoeg is, moet bij het bepalen van de prijs vaak ook nog rekening gehouden worden met lokale marktsituatie. Stel je bent monopolist in je regio met een fysieke winkel, dan gelden weer andere regels.

Prijs naar boven bijstellen

De consument van nu snapt dat een brood of een speklap die vandaag niet verkocht zal worden, morgen onverkoopbaar is. Evenzo dat roombroodje, die hazelnoot slagroompunt of die appelflap. De consument wil immers vers, eerlijk en heerlijk verwend worden. Diezelfde consument is ook Nederlander en betaald graag een marktconforme prijs. Hier liggen kansen voor kleine ambachtelijke winkeliers: dynamic pricing. Immers waarom zou u niet handig kunnen inspringen binnen uw lokale markt door winkelvoorraad en tijd van de dag te koppelen aan het prijs instrument. Kost dit u marge? Dat hoeft niet, want onverkochte producten hebben geen marge en let wel, u zit zelf aan de knoppen. Stel, u had ’s morgens om 8 uur 12 aardbeiensloffen a € 9,25 in de winkel staan en zijn er om 10.30 uur nog 2 over terwijl uw banketbakkers naar huis zijn. Waarom de prijs niet veranderen in € 10,50? U bepaalt welke producten op welk moment van de dag een andere prijs krijgen. Bovendien, waarom zou een prijs alleen naar beneden bijgesteld mogen worden?

Klanten verleiden tot aankopen

Het mooie van dynamic pricing is dat klanten zich hier moeilijk op kunnen instellen. Het zal veelal klanten verleiden tot het doen van andere aankopen en mogelijk het doen van extra uitgaven in uw winkel omdat de prijs hen aanstaat. Juist heel lokaal, in ambachtelijke winkels met bederfelijke waar zouden ondernemers meer moeten gaan pionieren met ‘nieuwe’ verkoop instrumenten. De overzichtelijkheid van de winkels in het ambacht, kennis van de klanten en het ambacht van verkopen geven de kleine zelfstandige brood en banketbakker wellicht een ‘nieuw’ vergeten wapen in de strijd tegen de supermarkten.

Succes met ondernemen.

NB. Ik ben zeer benieuwd naar uw ervaringen met dynamic pricing! Zet ze hieronder in een reactie.    

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels