blog

Grenzen verleggen in de voedingssector

Blog

Grenzen vervagen. Grenzen tussen fysieke winkels en webwinkels verschuiven. Ook in de voedingssector worden grenzen dunner, met een mooi woord ‘blurring’ genoemd.

Grenzen verleggen in de voedingssector
Marijke Buijs, hoofdredacteur Bakkerswereld en Vleesmagazine

Soms gaat blurring zelfs verder dan voedsel alleen en verschuiven taken van voedselaanbieders. Zo let Albert Heijn niet alleen meer op de kleintjes; caissières van een filiaal Den Haag houden in samenwerking met een zorg-organisatie een vinger aan de pols van de oudere klanten.
Maar ook de foodhallen in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven zijn voorbeelden van ‘blurring’. Verschillende foodspecialisten onder één dak, die elkaar versterken. Horeca, ambacht en retail schuiven steeds verder naar elkaar toe.

Blurring en voedseltechnologen

Voedseltechnologen ‘doen’ eveneens aan blurring. Er wordt kritisch gekeken naar de mate waarin voedselproducenten de natuurlijke bronnen en het milieu belasten. Dat geldt ook voor veehouders. Zij moeten zich ervan bewust zijn wat de vleesproductie betekent voor de belasting van de aarde. Niet met als doel te stoppen met de vleesverkoop, maar om met de tijd mee te gaan.

In de nieuwe tijd is de celstofmat een nieuwe aanwezige in de koelvitrine: vlees dat geen vlees is, maar wel de structuur en de smaak van vlees heeft. Gemaakt van bonen en graan. ‘Vlees’ waar geen dier meer aan te pas komt. Op de horecavakbeurs Horecava was deze ‘Biefstuck’ te zien en te proeven. De vlees-
identieke structuur kan in vrijwel ongelimiteerde formaten en diktes worden gemaakt dankzij technieken van de TU Delft en Wageningen Universiteit.

‘Blurring’ door in de koelvitrine vlees naast vleesidentieke producten neer te leggen, biedt slagers en retailers wellicht nieuwe mogelijkheden. Maar je moet wel durven; grenzen verleggen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels