blog

Blurring biedt ambacht kansen

Blog

Blurring. Het klinkt een beetje vies, vind ik. Blurring. Branchevervaging betekent het eigenlijk. Vies is het dus allerminst, maar als hoofdredacteur voor onze verstitels Bakkerswereld en Vleesmagazine heb ik het woord zelf nog niet vaak gebruikt in gesprekken met ondernemers. Toch staan onze magazines al vol met blurring-voorbeelden.

Blurring biedt ambacht kansen
Marijke Buijs, hoofdredacteur Bakkerswereld en Vleesmagazine

Bakkers die een lunchroom openen bijvoorbeeld en waar je dus behalve een vers belegd broodje ook een lekker kopje koffie kunt drinken. Of soep en pizza kunt eten. Het beleg voor de broodjes wordt veelal geleverd door de slager uit de buurt. Die dan weer op zijn beurt broodjes afneemt van de bakker. Maar ook tankstations en NS-stations die vers belegde broodjes gaan verkopen hebben inmiddels de kolommen gehaald.

Ook ontstaan er steeds meer versmarkten en vershallen. Als paddestoelen schieten ze uit de grond. Alles onder één dak. Neem bijvoorbeeld de Jumbo Foodmarkt in Amsterdam. Supermarkt, bakkers, slager en horeca ineen. In Eindhoven openden de Mannen van Deeg een nieuwe formule in de nieuwe vershal in de hippe wijk Strijp-S. De mannen, gekleed in houthakkershemden en in leren schorten, willen hun product aan de man brengen door het maken van contact met de klanten. ‘We willen brood met een beleving bieden’, zegt initiatiefnemer Lucas Vermeulen. Zijn concept is veel meer gestuurd vanuit een horeca-gedachte dan vanuit de traditionele bakkerij.

Een ander duidelijk voorbeeld is Bakkerij Vroeg in Bunnik. Ooit begonnen als bakkerij, maar intussen uitgegroeid tot een restaurant en een begrip in de wijde omgeving. Vroeg is gehuisvest in een monumentale rietgedekte boerderij. Cabaretier Vincent Bijlo schreef over Vroeg: ‘Waar de koeien ooit scheten, worden ze nu gegeten’. En dat klopt, want nog altijd vormt de ambachtelijke bakkerij het kloppende hart van de business, maar de klanten/gasten kunnen zich er nu ook tegoed doen aan een heerlijk stukje dry-aged vlees. Na het eten kunnen gasten in de streekwinkel plaatselijke producten kopen zoals, zuivel, honing, jam en vruchtensappen.

En dit zijn nog maar een paar voorbeelden van bestaande en pas-ontwikkelde blurring-concepten. Nederland loopt overigens in de hele ontwikkeling van branchevervaging aanzienlijk achter op andere landen. In België bijvoorbeeld bestaan al langere tijd prachtige voorbeelden van bedrijven die vanuit de verschillende branches zijn ontstaan. Niet alle ambachtelijke ondernemers in Nederland zien blurring zitten, maar de angst voor concurrentie is onterecht. Blurring is niet vies. Het schept juist kansen en mogelijkheden.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels