blog

Benzinestation concurrent voor de bakker?

Blog

Afgelopen week verscheen er een foto op Facebook van een benzinestation waar speltcake, candybars en verschillende soorten croissants worden verkocht. De producten worden mooi gepresenteerd en op het oog ziet het er allemaal keurig uit. De reacties op de foto’s waren wisselend, maar sommige mensen vonden dat het benzinestation hierin doorsloeg: pomphouder blijf bij je leest!

Benzinestation concurrent voor de bakker?

Als bakker denk ik dat deze ondernemer enorm goed op zijn kansen inspeelt en gebruik maakt van de vraag die er nu is. Of het producten van goede kwaliteit zijn, doet er niet toe. Waar het om gaat is dat de consument blijkbaar bereid is om bij een benzinestation cake of brood te kopen. Nu kunnen we gaan klagen dat we er naast de supermarkt nóg een concurrent bij hebben, maar misschien moeten we eerst eens goed bij onszelf te rade gaan als we echt denken dat een benzinestation met ons kan concurreren. In dat geval moeten we onszelf eens flink achter de oren krabben en ons afvragen waar we mee bezig zijn. Blijkbaar moeten we dus nog meer op ons onderscheidende vermogen gaan letten en ons nog meer gaan specialiseren.

De bewuste ondernemer speelt voor de korte termijn slim in op de kansen die er liggen, maar hij is géén bakker. Hij heeft geen kennis en kan niet dagelijks switchen in zijn assortiment. Hij blijft afhankelijk van derden en wat die hen kunnen bieden. Er wordt door hem ingespeeld op een kans waar wij drie jaar geleden al op in konden springen. Als wij op onze beurt nu weer zelf nieuwe mogelijkheden aangrijpen, dan kan hij die over een paar jaar weer van ons overnemen. Toch?

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels